ב"ק סז.
מי אמרינן שכיון ששאלה עוקרת את התרומה למפרע, א"כ נמצא שאיגלאי מילתא למפרע שלא היה כאן תרומה, וא"כ אין כאן שינוי השם וממילא לא קנה גזלן.
או"ד אינו נעקר עד כדי כך שיבטל ממנו תורת שינוי השם.
ואת"ל איגלאי מילתא למפרע שלא קנה גזלן, א"כ נמצא שלא היה הגזלן בעלים להפריש התרומה, וא"כ לא היה הגזלן בעלים (או מפריש התרומה) בשביל שיוכל להישאל עליה , וחוזר חלילה .
ולכאורה לפי כללו הנודע של הגרש"ש בענין מקדש בתנאי שאין לך עלי שאר כסות ועונה - שכל חלות שאם היא תחול היא תתבטל - אינה חלה, א"כ כאן השאלה לא תחול, וישארו הפירות תרומה .
והנה בתוספות הקשו דהוי שינוי החוזר לברייתו ע"י שאלה, נמצא שנקטו שהשאלה חלה, ודלא כדברי הגרש"ש .
יש להסתפק מה יהיה הדין אם ישאלו על תרומתם .הגנב והגזלן והאנס, הקדישן הקדש, ותרומתן תרומה, ומעשרותן מעשר,
אמרי התם איכא שינוי השם דמעיקרא טיבלא והשתא תרומה, הקדש מעיקרא חולין והשתא הקדש.
מי אמרינן שכיון ששאלה עוקרת את התרומה למפרע, א"כ נמצא שאיגלאי מילתא למפרע שלא היה כאן תרומה, וא"כ אין כאן שינוי השם וממילא לא קנה גזלן.
או"ד אינו נעקר עד כדי כך שיבטל ממנו תורת שינוי השם.
ואת"ל איגלאי מילתא למפרע שלא קנה גזלן, א"כ נמצא שלא היה הגזלן בעלים להפריש התרומה, וא"כ לא היה הגזלן בעלים (או מפריש התרומה) בשביל שיוכל להישאל עליה , וחוזר חלילה .
ולכאורה לפי כללו הנודע של הגרש"ש בענין מקדש בתנאי שאין לך עלי שאר כסות ועונה - שכל חלות שאם היא תחול היא תתבטל - אינה חלה, א"כ כאן השאלה לא תחול, וישארו הפירות תרומה .
והנה בתוספות הקשו דהוי שינוי החוזר לברייתו ע"י שאלה, נמצא שנקטו שהשאלה חלה, ודלא כדברי הגרש"ש .