(המובאות למטה)
לפירש"י, שההו"א דרב עולא ברדר"א הוא שתמים יהיו פטורים מכלום, ומועדים יהיו חייבים נ"ש, ניחא, דליכא למילף מועד מתם, אלא אדרבה, החידוש הוא דלא ילפינן תם ממועד, ומועדים פטורים ותמים חייבים.
אבל לפירוש התוספות, שההו"א דרב עולא הוא שהייתי פוטר מועדים מצד מועדות שבהם, אבל לא מצד תמות, שבזה חייבים מועדים כתמים. ורבא דמקשה, יציבא בארעא וכו', הכוונה שאם חייבת שור המועד על צד תמות שבו, הקל, כ"ש שתחייב על צד מועדות שבו, החמור. ופירושם תמוה לי, דהא קיימ"ל דיו לבמה"ד להיות כנידון, ואם כן, איך נלמד צד מועדות במכ"ש מצד תמות, שאם פטרת צד מועדות דשור המועד מכוח הפסוק אנשים ולא שוורים הדומים לאנשים, ושוויתיה כתם לשלם חצי נזק, א"כ מהכ"ת לשלם את צד מועדות שבו, דיו להיות דינו כשור תם, וישלם רק את צד התמות
--- תחילת ציטוט ---
אמר רב עולא בריה דרב אידי איצטריך ס"ד אמינא אנשים ולא שוורים הדומין לאנשים מה אנשים מועדין אף שוורים מועדין הא תם מיחייב כתב רחמנא בעל השור נקי דפטור אמר רבא יציבא בארעא וגיורא בשמי שמיא
ופירש"י ז"ל
אף שוורים - דפטר להו קרא מועדים הוא דפטר אבל תמין ליחייבו:
וכתבו התוספות ז"ל
הא תם מיחייב. לא בעי למימר תם שמחויב ממה שהמועד פטור דאטו משום דאייעד יהיה פטור יותר אלא ה"ק דמועד יהיה פטור שלא לחייבו בהעדאה יותר מתם והא דקאמר יציבא בארעא משום צד תמות הקל שאין משלם אלא מגופו חייב צד מועדת לא כ"ש:
לפירש"י, שההו"א דרב עולא ברדר"א הוא שתמים יהיו פטורים מכלום, ומועדים יהיו חייבים נ"ש, ניחא, דליכא למילף מועד מתם, אלא אדרבה, החידוש הוא דלא ילפינן תם ממועד, ומועדים פטורים ותמים חייבים.
אבל לפירוש התוספות, שההו"א דרב עולא הוא שהייתי פוטר מועדים מצד מועדות שבהם, אבל לא מצד תמות, שבזה חייבים מועדים כתמים. ורבא דמקשה, יציבא בארעא וכו', הכוונה שאם חייבת שור המועד על צד תמות שבו, הקל, כ"ש שתחייב על צד מועדות שבו, החמור. ופירושם תמוה לי, דהא קיימ"ל דיו לבמה"ד להיות כנידון, ואם כן, איך נלמד צד מועדות במכ"ש מצד תמות, שאם פטרת צד מועדות דשור המועד מכוח הפסוק אנשים ולא שוורים הדומים לאנשים, ושוויתיה כתם לשלם חצי נזק, א"כ מהכ"ת לשלם את צד מועדות שבו, דיו להיות דינו כשור תם, וישלם רק את צד התמות
--- תחילת ציטוט ---
אמר רב עולא בריה דרב אידי איצטריך ס"ד אמינא אנשים ולא שוורים הדומין לאנשים מה אנשים מועדין אף שוורים מועדין הא תם מיחייב כתב רחמנא בעל השור נקי דפטור אמר רבא יציבא בארעא וגיורא בשמי שמיא
ופירש"י ז"ל
אף שוורים - דפטר להו קרא מועדים הוא דפטר אבל תמין ליחייבו:
וכתבו התוספות ז"ל
הא תם מיחייב. לא בעי למימר תם שמחויב ממה שהמועד פטור דאטו משום דאייעד יהיה פטור יותר אלא ה"ק דמועד יהיה פטור שלא לחייבו בהעדאה יותר מתם והא דקאמר יציבא בארעא משום צד תמות הקל שאין משלם אלא מגופו חייב צד מועדת לא כ"ש: