---תחילת ציטוט---
אמר רבה הכא במאי עסקינן כגון שאמדוהו לשלשה בני אדם רב אשי אמר אומדנא לאו כלום הוא אלא הכא במאי עסקינן כגון שסיכן לשלשה בני אדם
וברש"י ז"ל
גמ' שאמדוהו לשלשה בני אדם - שרץ אחריהן זה אחר זה וברחו מפניו ואמדו שאם לא ברחו היה הורגן:
שסיכן ג' בני אדם - לפיכך לא נסקל בשנים הראשונים וכשנגח שלישי מתו כולם הלכך משלם עליו כופר:
---סוף ציטוט---
ותמוה לי, מה הכריחו לרש"י ז"ל לפרש כן. אטו אם סיכן לשניים הראשונים ולא מתו, לא יהיה מועד בהריגת הג', היינו שאם כשהובא לב"ד בשביל הנגיחה השלישית (או הרביעית, יעויין בתוספות שם) ויש שני מסוכנים מחמת נגיחותיו, שעומדים למיתה, לא יהיה מועד בכך?
ויש לשמוע מרב אשי שאומדנא לאו כלום הוא (לפירש"י) היינו כל היכא דלא נגחם, אלא אמרו שהיה נוגח והורגם, אם לא שברחו מפניו. משמע דהיכא שכן נגח והאומדנא היא שימותו מנגיחותיו, שכן צריך להיות מועד, ומדוע לא פירש רש"י כך?
אמר רבה הכא במאי עסקינן כגון שאמדוהו לשלשה בני אדם רב אשי אמר אומדנא לאו כלום הוא אלא הכא במאי עסקינן כגון שסיכן לשלשה בני אדם
וברש"י ז"ל
גמ' שאמדוהו לשלשה בני אדם - שרץ אחריהן זה אחר זה וברחו מפניו ואמדו שאם לא ברחו היה הורגן:
שסיכן ג' בני אדם - לפיכך לא נסקל בשנים הראשונים וכשנגח שלישי מתו כולם הלכך משלם עליו כופר:
---סוף ציטוט---
ותמוה לי, מה הכריחו לרש"י ז"ל לפרש כן. אטו אם סיכן לשניים הראשונים ולא מתו, לא יהיה מועד בהריגת הג', היינו שאם כשהובא לב"ד בשביל הנגיחה השלישית (או הרביעית, יעויין בתוספות שם) ויש שני מסוכנים מחמת נגיחותיו, שעומדים למיתה, לא יהיה מועד בכך?
ויש לשמוע מרב אשי שאומדנא לאו כלום הוא (לפירש"י) היינו כל היכא דלא נגחם, אלא אמרו שהיה נוגח והורגם, אם לא שברחו מפניו. משמע דהיכא שכן נגח והאומדנא היא שימותו מנגיחותיו, שכן צריך להיות מועד, ומדוע לא פירש רש"י כך?