כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
-
-
- 2 תגובות
- 145 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
18 פברואר 2021, 19:05
-
-
תענית יב ב' קריאת התורה וההפטרה לוקחים 3 שעות??
תגובות: 9
על ידי
שלו' » 10 פברואר 2021, 23:20
זמן קריאה: 2 דקות
תענית י ב ב'
היכי עבדי אמר אביי מצפרא עד פלגא דיומא מעיינינן במילי דמתא מכאן ואילך ריבעא דיומא קרינן בספרא ואפטרתא מכאן ואילך בעינן רחמי שנא' כו'.
וכן אי' בסוף מגילה.
וצ ב, רבע יום לוקח לקרוא בתורה ולהפטיר?!
- 9 תגובות
- 156 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי huo yuc יום טוב
14 פברואר 2021, 20:00
-
-
תענית י' א' מדוע המוכר סבור שבא רעב לעולם???
תגובות: 3
על ידי
שלו' » 12 ינואר 2021, 23:57
זמן קריאה: 1 דקות
תענית י' א'
תנינא אין גוזרין תענית על הצבור בתחילה בחמישי שלא להפקיע את השערים.
ובמיוחס לרש י:
תנינא . בפירקין דלקמן (דף טו:) אין גוזרין תענית כו' שלא להפקיע את השערים שאם היו מתחילין להתענות בחמישי היו קונין למוצאי התענית שתי סעודות גדולות אחד לתענית ואחד לשבת וכסבור המוכר שרעב בא לעולם...
- 3 תגובות
- 234 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן ראם
13 ינואר 2021, 01:19
-
-
תענית ל ב - אמר רבא
תגובות: 1
על ידי
בבלי » 26 נובמבר 2020, 19:02
זמן קריאה: 0 דקות
אמר רבא והלכתא כתנא דידן ולא הודו לו חכמים כל עיקר
על מי מוסב המשפט המודגש?
המשך דברי רבא?
אמירה על דברי רבא?
- 1 תגובות
- 300 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי נדיב לב
26 נובמבר 2020, 19:37
-
-
תענית כז ב - תנו רבנן
תגובות: 18
על ידי
בבלי » 22 נובמבר 2020, 08:22
זמן קריאה: 6 דקות
כתוב תנו רבנן: אנשי משמר היו מתפללין על קרבן אחיהם שיתקבל ברצון, ואנשי מעמד מתכנסין לבית הכנסת, ויושבין ארבע תעניות: בשני בשבת, בשלישי, ברביעי, ובחמישי. בשני - על יורדי הים, בשלישי - על הולכי מדברות. ברביעי - על אסכרא שלא תיפול על התינוקות , בחמישי - על עוברות ומיניקות. עוברות - שלא יפילו, מיניקות...
- 18 תגובות
- 278 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בבלי
26 נובמבר 2020, 17:43
-
-
תענית כח ב, כט א - הפסלים והכיתובת
על ידי
בבלי » 23 נובמבר 2020, 09:17
זמן קריאה: 1 דקות
כתוב בגמרא: העמיד צלם בהיכל מנלן? דכתיב ומעת הוסר התמיד ולתת שקוץ שמם. וחד הוה? והכתיב ועל כנף שקוצים משמם! - אמר רבא: תרי הוו, ונפל חד על חבריה ותבריה ליה לידיה, ואשתכח דהוה כתיב: אנת צבית לחרובי ביתא, ידך אשלימת ליה
כותב רש י:
ומעת הוסר התמיד לתת שקוץ שומם וגו' - דבעת שהוסר ונתבטל התמיד -...
- 0 תגובות
- 26 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בבלי
23 נובמבר 2020, 09:17
-
-
עיר שיש בה חמש מאות איש רגלי
תגובות: 25
על ידי
איש אל רעהו » 26 מרץ 2020, 10:03
זמן קריאה: 10 דקות
מבואר במשנה שרק בעיר שיש בה חמש מאות איש ומתים בה ג' אנשים בג' ימים.
לקוצר דעתי לא זכיתי להבין למה בעינן דווקא עיר שיש בה חמש מאות איש, ובפחות מכאן אינה נחשבת לדבר?
- 25 תגובות
- 449 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי fantian
23 נובמבר 2020, 09:14
-
-
תענית כח ב - הלל
על ידי
בבלי » 23 נובמבר 2020, 08:38
זמן קריאה: 0 דקות
בימינו נוהגים לומר הלל מדולג בראש חודש ואפילו יחיד.
בניגוד לגמרא בתענית שכותבת: תנא: יחיד לא יתחיל, ואם התחיל - גומר .
מנין הגיע הפסיק השונה בימינו?
לרש י שכותב שמה זה לא יתחיל שהוא לא חייב להתחיל, אם התחיל האם חייב לסיים?
- 0 תגובות
- 21 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בבלי
23 נובמבר 2020, 08:38
-
-
תענית כח ב - יו"ט שני של גלויות
על ידי
בבלי » 23 נובמבר 2020, 08:34
זמן קריאה: 0 דקות
כתוב בגמרא:
אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יהוצדק: שמונה עשר יום בשנה יחיד גומר בהן את הלל, ואלו הן: שמונת ימי החג, ושמונת ימי חנוכה, ויום טוב הראשון של פסח, ויום טוב (ראשון) של עצרת. ובגולה עשרים ואחד יום, ואלו הן: תשעת ימי החג, ושמונת ימי חנוכה, ושני ימים הראשונים של פסח, ושני ימים טובים של...
- 0 תגובות
- 14 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בבלי
23 נובמבר 2020, 08:34
-
-
רש"י תענית כח א
על ידי
בבלי » 23 נובמבר 2020, 08:23
זמן קריאה: 0 דקות
רש י כותב:
הן הן בני דוד בן יהודה - דוד מלך ישראל, ואהכי קרו ליה פחת מואב - שבא מרות המואביה.
יואב בן צרויה - שבא מרות המואביה, כי צרויה אם יואב אחות דוד היתה, שנאמר (דברי הימים א' ב), ואחיותיהם צרויה ואביגיל.
ואם שניהם באו מרות המואביה אז למה לדוד קוראים פחת במואב וליואב קוראים יואב בן צרויה?
- 0 תגובות
- 15 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בבלי
23 נובמבר 2020, 08:23
-
-
תענית כח א - מחלוקת ר"מ ור"י לגבי זהות מביאי קורבן העצים
על ידי
בבלי » 23 נובמבר 2020, 07:52
זמן קריאה: 1 דקות
כתוב בעשרים בו בני פחת מואב בן יהודה . תנא: בני פחת מואב בן יהודה הן הן בני דוד בן יהודה, דברי רבי מאיר. רבי יוסי אומר: הן הן בני יואב בן צרויה. בעשרים באלול בני עדין בן יהודה וכו' תנו רבנן: בני עדין בן יהודה הן הן בני דוד בן יהודה, דברי רבי יהודה. רבי יוסי אומר: הן הן בני יואב בן צרויה. באחד בטבת...
- 0 תגובות
- 19 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בבלי
23 נובמבר 2020, 07:52
-
-
תענית כז ב - ביום הראשון בראשית ויהי רקיע
על ידי
בבלי » 22 נובמבר 2020, 08:37
זמן קריאה: 1 דקות
כתוב ביום הראשון בראשית ויהי רקיע. תנא: בראשית בשנים, יהי רקיע - באחד. בשלמא יהי רקיע באחד - תלתא פסוקי הוו. אלא בראשית בשנים (מאי טעמא?) חמישה פסוקי הויין, (ותנן) +מסורת הש ס: ותניא+: הקורא בתורה אל יפחות משלשה פסוקים! רב אמר: דולג, ושמואל אמר: פוסק . ורב דאמר דולג, מאי טעמא לא אמר פוסק? - קסבר:...
- 0 תגובות
- 26 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בבלי
22 נובמבר 2020, 08:37
-
-
- 5 תגובות
- 68 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בבלי
20 נובמבר 2020, 13:55
-
-
- 18 תגובות
- 177 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בבלי
20 נובמבר 2020, 11:53
-
-
- 0 תגובות
- 27 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בבלי
19 נובמבר 2020, 20:16
-
-
תענית כד א - אלעזר איש בירתא
תגובות: 8
על ידי
בבלי » 19 נובמבר 2020, 15:32
זמן קריאה: 2 דקות
מסופר בגמרא ש: אלעזר איש בירתא כד הוו חזו ליה גבאי צדקה הוו טשו מיניה, דכל מאי דהוה גביה יהיב להו. יומא חד הוה סליק לשוקא למיזבן נדוניא לברתיה, חזיוהו גבאי צדקה טשו מיניה. אזל ורהט בתרייהו, אמר להו: אשבעתיכו, במאי עסקיתו? אמרו ליה: ביתום ויתומה. אמר להן: העבודה! שהן קודמין לבתי. שקל כל דהוה בהדיה...
- 8 תגובות
- 74 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בבלי
19 נובמבר 2020, 19:44
-
-
תענית כג א - חוני המעגל
תגובות: 2
על ידי
בבלי » 19 נובמבר 2020, 14:44
זמן קריאה: 1 דקות
כשמסופר שחוני ישן 70 שנה כתוב שעלתה סביבו משוניתא ומסבירים פרשנים מסוימים {רש י ועוד} שהמשוניתא הזו היא סלע שצמח סביבו.
5 שאלות:
1- מאיפה הגיעה שן הסלע הזו?
2- לו נאמר שהוא ישן בצד שן סלע, איך שן הסלע זו צמחה עד כדי כך שכיסתה אותו?
3- איך היא צמחה כזה מהר עד כדי כך שבעל הבית ששתל חרובים לא ראה...
- 2 תגובות
- 19 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי תלמוד-תורה
19 נובמבר 2020, 19:31
-
-
תענית כד ב - מעשי ירידת הגשמים
תגובות: 6
על ידי
בבלי » 19 נובמבר 2020, 15:51
זמן קריאה: 2 דקות
רב פפא גזר תעניתא ולא אתא מיטרא, חלש ליביה, שרף פינכא דדייסא ובעי רחמי ולא אתא מיטרא. אמר ליה רב נחמן בר אושפזתי: אי שריף מר פינכא אחריתי דדייסא - אתי מיטרא. איכסיף, וחלש דעתיה, ואתא מיטרא.
כך כותבת הגמרא.
וקשה לי:
הרי ברור לנו שרב נחמן בר אושפזתי לא רצה לביישו כדי שיתבייש, אז למה כן התכוון? ...
- 6 תגובות
- 65 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי נדיב לב
19 נובמבר 2020, 17:43
-
-
- 8 תגובות
- 70 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
19 נובמבר 2020, 16:33
-
-
תענית כב ב - קרן אפל
תגובות: 7
על ידי
בבלי » 17 נובמבר 2020, 08:56
זמן קריאה: 2 דקות
מהי קרן אפל המוזכרת בתחתית עמוד ב של דף כב?
ומה מיקומה?
- 7 תגובות
- 133 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי huo yuc יום טוב
17 נובמבר 2020, 23:14
-
-
תענית כ. - לעולם יהא אדם רך כקנה, אך מה נעשה עם דברי רב אשי?
תגובות: 6
על ידי
טוב וחסד » 03 מאי 2020, 14:28
זמן קריאה: 2 דקות
במסכת תענית דף כ למטה: לעולם יהא אדם רך כקנה ואל יהא קשה כארז לכאורה זה סותר את רב אשי באותה מסכת (דף ד ע א): כל תלמיד חכם שאינו קשה כברזל - אינו תלמיד חכם רש י קפדנים וקשים כברזל .
אם כן מה יותר טוב להיות תלמיד פשוט כקנה - או לפי רב אשי תלמיד חכם כברזל?
- 6 תגובות
- 232 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
16 נובמבר 2020, 14:04
-
-
תענית כא א
תגובות: 5
על ידי
בבלי » 16 נובמבר 2020, 07:54
זמן קריאה: 0 דקות
בגמרא בתענית נוסף בסוגריים מרובעים המשפט היתה מטתו מונחת בבית רעוע ואני שואל למה זה נוסף?
והרי לא הרבה למעלה כבר כתוב לנו שמיטתו הייתה בבית רעוע?
- 5 תגובות
- 46 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ניסוך המים
16 נובמבר 2020, 08:40
-
-
להערים על השומרים במשנת חז"ל
על ידי
דוד ריזל (הפרסומאי) » 17 ספטמבר 2020, 23:30
זמן קריאה: 1 דקות
בגמרא תענית כח א. מסופר על בני גונבי על י ו קוצעי קציעות .
פעם אחת גזרו האויבים שמד על ישראל שלא יביאו בכורים למקדש והושיבו שומרים בדרכים על כך, ועמדו אנשים כשרים שבאותו הדור והביאו סלי בכורים וחפו אותם בקציעות דהיינו תאנים יבשים ונושאים על כתפם עלי , הוא עץ גדול עשוי כעין בוכנא שכותשים בו...
- 0 תגובות
- 160 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי)
17 ספטמבר 2020, 23:30
-
-
תענית ל"א ע"א - מט"ו באב תשש כוחה של חמה
על ידי
סתם יעקב » 14 אוגוסט 2020, 14:18
זמן קריאה: 4 דקות
בס ד
איתא בתענית ל א ע א דתניא רבי אליעזר הגדול אומר מחמשה עשר באב ואילך תשש כחה של חמה ולא היו כורתין עצים למערכה לפי שאינן יבשין .
1. לדעת רבי אליעזר הגדול מט ו באב ואילך תשש כוחה של חמה.
2. ט ו באב התשס ה חל בתאריך 20/8/2005.
3. ט ו באב התשע ג חל בתאריך 22/7/2013.
4. שעות היום ושעות הלילה...
- 0 תגובות
- 145 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי סתם יעקב
14 אוגוסט 2020, 14:18
-
-
תענית יד
תגובות: 5
על ידי
טוביה פרידמן » 22 יולי 2020, 01:05
זמן קריאה: 1 דקות
הגמרא אומרת ונותנין אפר מקלה בראש כל אחד מהם ופליגו בה בגמרא מאי טעמא? חד אמר הרי אנו כעפר וחד אמר כדי שיזכור לנו אפרו של יצחק.
וכתבו התוס' ד''ה אפר מקלה שהיה שורפין האפר הזה מבן אדם וע''כ דמי לאפרו של יצחק עיי''ש.
והקושיא זועקת: מת אסור בהנאה?? כ''ש בשריפה שין לך בזיון גדול מזה.??
- 5 תגובות
- 159 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי טוביה פרידמן
22 יולי 2020, 21:42
-
-
תענית כ: "לך לאומן שעשאני"
תגובות: 3
על ידי
שלומי טויסיג » 07 יוני 2020, 09:12
זמן קריאה: 7 דקות
הגמ' במסכת תענית מספרת: מעשה שבא רבי אלעזר ברבי שמעון ממגדל גדור מבית רבו, והיה רכוב על החמור ומטייל על שפת נהר ושמח שמחה גדולה, והיתה דעתו גסה עליו מפני שלמד תורה הרבה.
נזדמן לו אדם אחד שהיה מכוער ביותר , אמר לו: שלום עליך רבי . ולא החזיר לו. אמר לו (רבי אליעזר) ריקה כמה מכוער אותו האיש - שמא כל...
- 3 תגובות
- 161 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אליעזר ג
07 יוני 2020, 13:15
-
-
- 2 תגובות
- 556 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי טוב וחסד
14 אפריל 2019, 22:56
-
-
תענית כג. האם חוני המעגל גרם למיתתו קודם זמנו?
תגובות: 13
על ידי
טוב וחסד » 08 אפריל 2019, 10:26
זמן קריאה: 4 דקות
בתענית שם, מסופר שחוני המעגל ישן שבעים שנה וכו'. לאחר מכן כשנכנס לבה מ אמר להם: אני הוא אותו חוני שאתם מדברים עליו. אבל לא האמינו לו ולא נתנו לו כבוד כראוי לו. חלשה דעתו של חוני, ביקש רחמים שימות, ומת!
אם נניח שחוני המעגל היה בסביבות גיל ה-30 לחייו, הרי שבתום ה-70 שנה של השינה, היה בגיל 100, אם כן...
- 13 תגובות
- 684 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי האחד בא לגור
08 אפריל 2019, 20:06
-
-
- 4 תגובות
- 302 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי טוב וחסד
26 פברואר 2019, 22:14
-
-
למה אין מפסיקין לשאול על גשמים מר"ח [תענית י ע"א]
תגובות: 4
על ידי
אחד התלמידים » 04 אפריל 2018, 20:17
זמן קריאה: 3 דקות
מבואר במשנה (תענית י ע א) שלא מתחילים לשאול על גשמים עד ז' מרחשן כדי שיגיע אחרון שבישראל לנהר פרת. ולפ ז היה ראוי לפסיק בר ח ניסן, כדי שיגיע אחרון שבישראל מנהר פרת.
חפשתי קצת וכמעט לא מצאתי שהוקשו קושיא זו כלל עד זמנינו. ורוב התירוצים שראיתי אינם נראים כלל. התרץ הכי טוב שמצאתי הוא מהגר ח קנייבסקי ,...
- 4 תגובות
- 579 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בנציון
04 אפריל 2018, 22:39
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח
הרשאות הפורום
הנכם לא רשאים לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא רשאים להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
הנכם לא רשאים לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
הנכם לא רשאים למחוק את הודעותיך בפורום זה
הנכם לא רשאים לצרף קבצים בפורום זה