פורום לתורה מאחלת לחו"ר וכל בית ישראל פורים שמח!
כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
-
-
איזה איסור שבת איכא בחביטת ערבה?
תגובות: 33
על ידי
נצבים וילך » 04 פברואר 2021, 10:28
זמן קריאה: 8 דקות
הטעם שאין קובעים ראש השנה ביום א' הוא כיון שאז יהיה הושענא רבה בשבת ותדחה מצות ערבה (ירושלמי סוכה פ ד, תוד ה לא - סוכה מג:).
אמנם לא נתבאר איזה איסור שבת יש בחביטת הערבה, שמשום זה יהיה צריך לדחותה אם תחול בשבת.
הריטב א (סוכה שם) כ' נהי דליכא משום גזירה דרבה הא איכא איסור טלטול מדרבנן. ע כ. מדוע...
- 33 תגובות
- 365 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי דבר חפץ
07 פברואר 2021, 22:52
-
-
- 2 תגובות
- 208 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
01 ינואר 2021, 13:41
-
-
סוכה נב: האם המשיח יהיה אדריכל?
תגובות: 1
על ידי
פיילוט 0.4 » 26 מאי 2020, 23:25
זמן קריאה: 1 דקות
גמ' סוכה נב: ''ויראני ה' ארבעה חרשים מאן נינהו ארבעה חרשים אמר רב חנא בר ביזנא אמר רבי שמעון חסידא משיח בן דוד ומשיח בן יוסף ואליהו וכהן צדק''.
וברש''י: חרשים . אומנים: משיחים שניהם חרשים לבנין בית המקדש אליהו חרש אבן שבנה מזבח בהר הכרמל ומצינו שהוא עתיד להשתלח: וכהן צדק . הוא שם בן נח ונקרא חרש...
- 1 תגובות
- 287 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שלו'
04 דצמבר 2020, 03:56
-
-
חידוש בעניין "לוקוס לוקוס עד מתי אתה מכלה ממונן של ישראל"
תגובות: 7
על ידי
במבי » 16 דצמבר 2018, 10:07
זמן קריאה: 2 דקות
בס ד
היום ח' טבת יום תענית על תרגום התורה ליוונית - ארשום הנ ל
רש י מפרש שמרים בת בלגה שאמרה לוקוס לוקוס כוונתה זאב אך יש להוסיף שביוונית לוקוס זה גם צבע לבן
(נגזרות מילה זו נמצאים ב לווקן אדם מלובן \ לקטוז - סוכר החלב \ לוקמיה (רח ל) - התרבות התאים הלבנים בדם וכו')
וצ ל שזהו גם כוונתה שהרי...
- 7 תגובות
- 788 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
15 נובמבר 2020, 12:37
-
-
ברור בעניין לפני עוור- אם לי זה לא מכשול, זה גם לשני?
על ידי
תלמוד-תורה » 29 אוקטובר 2020, 23:49
זמן קריאה: 1 דקות
שמעתי מאחד קושיה מעניינת. בעניין הדימוי לרב נחמן- שמתיר בסוכה שנוייה מופלגין ארבעה, לעומת רב חסדא ורב הונא שפוסלים.
השכיבם בסוכה כזאת, שתקו ולא מידי, חזרו רבנן משמעתייהו? שלוחי מצווה וכו'.
אז מנסה אחד מהמפרשים, ללמוד מזה- מה הגדר של לפני עוור לא תתן מכשול. אם בא אדם שנוהג לאכול רק בד ץ להתארח אצל...
- 0 תגובות
- 98 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי תלמוד-תורה
29 אוקטובר 2020, 23:49
-
-
סתירה ברורה בערך שלוחי מצווה
תגובות: 7
על ידי
תלמוד-תורה » 25 אוקטובר 2020, 18:49
זמן קריאה: 2 דקות
בסוכה, דף ב: עד ג. רואים את מעשה חכמים שהיו אצל הליני, ולא העירו לה דבר וכו'.
ובהמשך, בדף י: כתוב שרב נחמן הכניס לסוכת ריש גלותא את רב חסדא ורב הונא, אמר להו הדור רבנן משמעתייהו וכו', ענו לו שהם שלוחי מצווה ופטורים מן הסוכה.
איזו מצווה? להקביל את פני רבו ברגל, מבאר רש י כמדומני.
ומה עם הילני? למה...
- 7 תגובות
- 99 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי תלמוד-תורה
26 אוקטובר 2020, 20:40
-
-
שאלה עצומה במסכת סוכה דף ב: במעשה על הלני המלכה
תגובות: 19
על ידי
מכל מלמדי השכלתי » 09 מאי 2019, 15:29
זמן קריאה: 8 דקות
במשנה נחלקו אם סוכה שהיא גבוהה למעלה מעשרים אמה כשרה או פסולה. ורבי יהודה המכשיר מביא ראיה מהלני המלכה שהיתה סוכתה גבוהה למעלה מעשרים אמה ולא מיחו בה חכמים אף על פי שהיו לה בנים שחייבים בסוכה.
ותוך הדברים מובא בזה ל: הכי קאמר להו כי תאמרו בנים קטנים היו וקטנים פטורין מן הסוכה כיון דשבעה הוו אי...
- 19 תגובות
- 758 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי תלמוד-תורה
21 אוקטובר 2020, 22:41
-
-
- 23 תגובות
- 372 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אביגדור אהרן
13 אוקטובר 2020, 07:51
-
-
וחמתה מרובה מצילתה
על ידי
משבט הכהונא » 01 אוקטובר 2020, 11:14
זמן קריאה: 1 דקות
במתני ריש סוכה וחמתה מרובה מצילתה פסולה ופרש י המועט בטל ברוב והרי הוא כמי שאינו ועל שם הסכך קרויה סוכה.עכ ל כלומר שכיון שע ש הסכך נקרא סוכה א כ כשהו מיעוט בטל ברוב וכן להיפך בחמתה מרובה מצילתה.
וכבר עמדו על זה העולם דהיכי בטל ברוב דבכל כללי ביטול ברוב אינו מועיל לדבר שהוא בעין וכו' ותירצו בדוחק....
- 0 תגובות
- 72 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משבט הכהונא
01 אוקטובר 2020, 11:14
-
-
גזירת אוצר בסכך קושיא מעניינת
תגובות: 2
על ידי
קשישא » 10 ספטמבר 2020, 00:20
זמן קריאה: 0 דקות
גמ' סוכה דף יג' מבואר שאגד בחד לא שמיה אגד ובשניים מחלוקת ובשלוש לכו ע הוי אגד
וביאר רש י שהנידון בגמ' מה נחשב חבילה לעניין סכך וכן לגבי אגודת אזוב
ומבואר שם בגמ' שלעניין אגודת אזוב אם היה שלוש ונשאר שניים הר ז כשר ולרבנן אם מתחילה היה שניים ונשאר אחד נשאר ע ז שם אגודה
והסתפקתי האם לגבי סכך גם...
- 2 תגובות
- 90 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי קשישא
29 ספטמבר 2020, 19:25
-
-
ציורים למסכת סוכה
תגובות: 2
על ידי
תלמוד-תורה » 05 ספטמבר 2020, 20:53
זמן קריאה: 0 דקות
איזה ספר ממחיש היטב את מסכת סוכה ?
ומישהו אולי יודע איפה ניתן להשיגו?
- 2 תגובות
- 110 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי תלמוד-תורה
05 ספטמבר 2020, 21:05
-
-
סוכה ג. הלכה צריכה שתהא מחזקת ראשו ורובו ושולחנו
תגובות: 3
על ידי
אוריאל » 03 ספטמבר 2020, 16:25
זמן קריאה: 1 דקות
בגמרא סוכה ג. נחלקו ב ש וב ה, דלב ש צריכה שתהיה הסוכה מחזקת ראשו ורובו ושלחנו, ולב ה אי צ שולחנו. אמר רב שמואל בר יצחק הלכה כבית שמאי.. ולא תזוז מינה.
ויש להבין, הלא יצתה בת קול שהלכה כבית הלל, וכלל גדול אמרו: ב ש במקום בית הלל אינה משנה, והיאך זה פסק רק שמואל כדעת ב ש.
- 3 תגובות
- 58 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי תלמוד-תורה
03 ספטמבר 2020, 18:22
-
-
דחוף! מה ההו"א של תוס'?
תגובות: 8
על ידי
יונה בן יעקב » 01 ספטמבר 2020, 21:30
זמן קריאה: 3 דקות
מה הצד ששייך ברכת הרואה בסוכה ולולב ?
בשלמא נר חנוכה שהענין הוא פרסום הנס אז מי שרואה דרכו מתפרסם הנס והוא שייך במצוה, אבל מה הקשר הרואה בסוכה ולולב ?
דחוף.
- 8 תגובות
- 116 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי קדמא ואזלא
02 ספטמבר 2020, 09:12
-
-
הדר באתרוג -תמיהה עצומה ברש"י
תגובות: 10
על ידי
קשישא » 27 אוגוסט 2020, 13:58
זמן קריאה: 3 דקות
רש י בסוכה לו' ע ב מסביר שבאתרוג בעינן הדר וז ל דהא מצוה הדורה בעינן דהא מזכיר שם שמים עליו
ואינני מבין מה הוצרך רש י להסביר שדין הדר קשור לברכה הרי הדר צריך כי כתוב פרי הדר, (וכי אם לא מברך אין דין הדר)
מהחיפושים שלי לא מצאתי מי שעומד בזה
כל היודע איזה מ מ או לפחות מי שעומד בהערה זו אודה לו...
- 10 תגובות
- 125 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אליהו חיים
28 אוגוסט 2020, 07:53
-
-
האם יש חז"ל שהצדוקים טענו שאפשר לחלל תרומה (סוכה לה:)
תגובות: 2
על ידי
גופא דעובדא » 05 יוני 2020, 01:36
זמן קריאה: 1 דקות
ברש י בסוכה כתב שאתרוג של תרומה יש בו התר אכילה כי יכול להאכיל אותו לבן בתו כהן, ולא משום שמועיל פדיון לתרומה וסיים 'והאומר כן (שיש פדיון לתרומה) רשע הוא'
ובשו ת אפרסקתא דעניא (ח ב או ח סי' כ ה) הביא בזה שמועה מעניינת בשם האור שמח וזה לשונו 'ואח כ חזר הרה ג השואל נ י וכתב לי ששמע בשם הגאון...
- 2 תגובות
- 152 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גופא דעובדא
07 יוני 2020, 11:13
-
-
תקיעות במקדש
תגובות: 1
על ידי
יצחק » 19 מאי 2020, 15:37
זמן קריאה: 0 דקות
כידוע שהיו תוקעים תשע תקיעות על קרבנות המוספין
השאלה היא: יו ט שחל להיות בשבת תוקעים גם על מוסף שבת וגם על מוסף יו ט או תקיעה אחת לשתי המוספים
לפו ר צריך להיות רק תקיעה אחת כי זכור לי שהשיר היה שיר אחד לשניהם (גם זה צריך בדיקה)
האם זה נכון?
- 1 תגובות
- 70 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי איש ווילנא
19 מאי 2020, 15:41
-
-
מקורות לכך שלשמה הוא מעכב ולא רק למצוה - סוכה ט.
תגובות: 5
על ידי
chagold » 27 אפריל 2020, 18:20
זמן קריאה: 2 דקות
ביקשתי באשכול הזה מקור לכך שדיני לשמה בכה ת, חוץ מקדשים הם מעכבים.
השיבוני שהמקור מסוכה ט.
אכן נראה שאע ג ששם איתא 'לשם חובך' אין הכוונה להכריח שהוא לעכב ולא רק למצוה, אלא לפרש את גדר הפסוק דמצוותו שיהיה לשמו דהיינו שיעשנו לשם מה שמחוייב בו.
עכ פ אני חוזר לקושייתי, מנין שלשמה בכה ת הוא לעכב ולא...
- 5 תגובות
- 298 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אין חכמה
27 אפריל 2020, 21:08
-
-
קטן בשמירת מי פרה
תגובות: 8
על ידי
סופר סת''ם » 27 אפריל 2020, 00:07
זמן קריאה: 2 דקות
הגמ' בסוכה כ א ע א מביאה משנה במסכת פרה פרק ג' משנה ב' שהיו הילדים ששמרו אותם מטומאה והם הלכו למלאות את המי פרה ממעיין השילוח, ולכאורה קשה הא קטנים לאו בני שימור נינהו, והרי מי פרה צריכים שמירה מטומאה, ואם תמצי לומר שזה נשמר ע י הגדולים שעומדים ע ג הרי איתא בגמ' חגיגה דאין אדם משמר מה שביד חברו,...
- 8 תגובות
- 167 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אחד הבנים
27 אפריל 2020, 00:37
-
-
בעניין חמתה מרובה מצלתה בסוכה
על ידי
יהושע » 22 פברואר 2020, 21:42
זמן קריאה: 0 דקות
ר ת חולק על הראשונים ושיטתו שאין צריך חצי צל רק אפילו רוב חמה כשר אם למעלה אין רוב אויר, ובספר הישר הביא ראיה מהא דהעושה סוכותו בעשתרות קרניים, והראש הקשה על ר״ת דא״כ למה לא מהני לבוד הרי במחיצה זה נחשב כסתום, וכמו שמדמינן עומד מרובה סכך למחיצה נדמה גם דין לבוד, ותירץ השפת אמת שהטעם שלא מהני לבוד...
- 0 תגובות
- 152 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יהושע
22 פברואר 2020, 21:42
-
-
סוכה ו
תגובות: 1
על ידי
יוספי » 18 יולי 2019, 15:07
זמן קריאה: 0 דקות
בסוכה יש הלכה של שניהם כהלכתן ושלשית אפי' טפח ואמרו בגמ' אותו טפח היכן משימו כנגד ראש תור.
וכתב רש י הטעם דאז הוא חשוב כאילו הוי ד' דפנות. והקשו האחרנים אמאי בעי כאילו ד' דפנות וכתבו דהא דלא בעי לדופן רביעית הוא מפני שהרוח הרביעי הוי פתח.
אולי יש לומר הטעם דשנים כהלכתן וטפח מהשלשי הוי כאילו איכא...
- 1 תגובות
- 509 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי תנא היכא קאי
12 אוגוסט 2019, 23:53
-
-
- 7 תגובות
- 577 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי תנא היכא קאי
25 יולי 2019, 00:24
-
-
בענין מאמר רב שאסור לאדם לישון יותר משינת הסוס סוכה דף כו
תגובות: 7
על ידי
יצחק בל » 09 יוני 2019, 23:12
זמן קריאה: 3 דקות
הגמ' (פרק הישן דף כו:) מביאה בשם רב ש אסור לאדם לישון ביום יותר משינת הסוס שהיא שישים נשימות (ולא נכנס כמה היא שיתין נשמין ונקח את הדעה המקובלת שהיא כחצי שעה) וב רי ף וב רא ש נפסק ג כ בלשון איסור שאוסר לישון לאדם יותר משינת הסוס. וכן פסק בשו ע (סי' רלא)
מובן שאסור לאדם לישון היינו שיש איסור בכך...
- 7 תגובות
- 418 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אמת מארץ תצמח
10 יוני 2019, 15:49
-
-
תעשה ולא מן העשוי במצה לפי ב"ש (בבלי סוכה ט., ירושלמי סוכה פ"א ה"ב)
תגובות: 3
על ידי
chagold » 01 מאי 2019, 13:57
זמן קריאה: 1 דקות
בסוכה (וכמבואר בלמוד ירושלמי סוכ פ א הלכ' ב') נלמד מהל' תעשה אליבא דב ש וכפי שנתבאר בר ח סוכה ט. דיש דין לשמה (ונרה דבזה הוא החילוק בין דין דב ה דעי' לחדש בה דבר, דהוא מדין הזמנה, ולעומת זאת לב ש בעי' שיחדש את כולה הוא מדין לשמה). והנה בירושלמי שם מבואר דלב ש גם במצה דין לשמה.
האם מה ט גם במצה...
- 3 תגובות
- 222 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי נבשר
01 מאי 2019, 16:20
-
-
דיחוי במצוות
תגובות: 3
על ידי
יצחק » 11 אוקטובר 2018, 23:21
זמן קריאה: 2 דקות
בגמ' בסוכה דף לג. מסקינן דהא דאין דיחוי אצל מצוות אינו אלא לחומרא מספק שלא נפטר מלקיים את המצווה, אבל לקולא לא, ולכן רוב הפוסקים (ע' יו ד סימ כ ח פתחי תשובה אות ד) נקטו למשל בכיסוי הדם שאם כיסהו הרוח וחזר ונתגלה שאפילו שחייבים לחזור ולכסות מ מ אין לברך על הכיסוי מאחר ומספקא לן אם יש דיחוי למצוות....
- 3 תגובות
- 327 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי האחד בא לגור
21 אוקטובר 2018, 21:02
-
-
הים נקרא ארץ? לכאורה יש סתירה בגמ'
תגובות: 7
על ידי
יצחק » 25 ינואר 2018, 20:19
זמן קריאה: 3 דקות
קשה לי סתירה בגמ',
בסוכה דף יא: מנא הני מילי (שסכך כשר רק מגידולי הארץ) אמר ריש לקיש אמר קרא ואד יעלה מן הארץ מה אד דבר שאינו מקבל טומאה וגידולו מן הארץ אף סוכה דבר שאין מקבל טומאה וגידולו מן הארץ. כלומר האד שמביא את הגשם נקרא גידולו מן הארץ , הניחא למ ד ענני כבוד היו אלא למ ד סוכות ממש מאי איכא...
- 7 תגובות
- 949 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי עברי
26 ינואר 2018, 01:26
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח
הרשאות הפורום
הנכם לא רשאים לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא רשאים להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
הנכם לא רשאים לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
הנכם לא רשאים למחוק את הודעותיך בפורום זה
הנכם לא רשאים לצרף קבצים בפורום זה