כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
-
-
רב פרידה אמורא או גאון?
תגובות: 66
על ידי
תיובתא » 03 אפריל 2022, 13:21
זמן קריאה: 28 דקות
רב פרידה היה תלמיד של רב אמי, שהיה בדור השלישי לאמוראי ארץ ישראל, דהיינו לפני כ-1650 שנה לערך. נוספו על חייו עוד 400 שנה ולכן יש להניח שנפטר לפני כ-1250 שנה - עמוק בתוך תקופת הגאונים.
מדוע אין אזכורים עליו בספרות הגאונים לדוגמא? הדבר משול לאדם שיהיה בימינו, ואשר היה תלמיד ישיר של הב י או הרמ א, לא...
- 66 תגובות
- 1232 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן דינאי
27 מאי 2022, 22:18
-
-
נתייעץ במכתיר והנגיב למפיבושת - תירוץ קושית היעב"ץ
תגובות: 28
על ידי
במבי » 10 אוקטובר 2020, 19:53
זמן קריאה: 18 דקות
בגמ' עירובין נג: נשאל ר' אלעאי הצפיננו היכן ר' אבהו צפון וענה להם, נתייעץ במכתיר והנגיב למפיבושת.
כותב רש י
והנגיב - והדרים הלך לו לדרום:
למפיבושת - לפני זקני דרום שהן חכמים מאד ע ש שהיה מפיבשת אדם גדול קרי להו הכי:
ושואל היעב ץ צ ע דהרי אמרו בירושלמי פסחים פרק תמיד נשחט דאין למדין אגדה לאנשי...
- 28 תגובות
- 855 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
25 מאי 2022, 20:49
-
-
בזמנו של רש"י היו הפנויות בחזקת טהורות?
תגובות: 11
על ידי
ניקושלה » 10 אפריל 2022, 03:07
זמן קריאה: 4 דקות
במסכתין - עירובין יח ב - אי' וכל העובר אחורי אשה בנהר, אין לו חלק לעוה ב. ופירש י ד ה בנהר, דמדליא למנא ומסתכל בבשר, ובא א קאמר. מדוע העמיד רש י דווקא בא א? האם היו הפנויות טובלות? וא כ, הוא משום דאין בפנויות אלא איסור לאו? או דס ל לרש י דאפי' לאו ליכא?
ועוד יש לשאול, איסור הסתכלות במקומות המכוסין...
- 11 תגובות
- 280 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
10 אפריל 2022, 14:52
-
-
מחיצת בני אדם
תגובות: 3
על ידי
ברוךווייס » 07 מרץ 2022, 22:50
זמן קריאה: 2 דקות
זכור לי סיפור שהתפרסם לפני כמה שנים על קבוצה של בחורי ישי ק שיצאו בטעות מחוץ לתחום בנופש בבית חלקיה או בקוממיות ומצאו עיצה להחזיר אום ע י מחיצת בני אדם
אשמח אם מישהו יכול להעלות פרטים (באותה תקופה זה התפרסם בכמה וכמה עלונים)
- 3 תגובות
- 131 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אשרי העם
08 מרץ 2022, 01:11
-
-
כמה נקראים רבים לעניין רה"ר?
תגובות: 5
על ידי
fantian » 30 אוקטובר 2020, 01:41
זמן קריאה: 2 דקות
יש שהצריכו ששים רבוא כדי שיקרא רה ר (רש י בעירובין וסמ ג וסמ ק וספר התרומה ורבינו מאיר ורוקח ותוספות פרק במה אשה והרא ש פ א דעירובין והא ז והטור ורי ו (ביאור הלכה סימן שמה סעיף ז)) ויש שלא ס ל תנאי זה ( הרמב ם והר ת והרמב ן והרשב א והריטב א והרה מ והר ן בפרק במה אשה והגהת מרדכי במסכת שבת והרשב ם...
- 5 תגובות
- 275 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אחד הלויים
04 פברואר 2022, 11:26
-
-
מדוע אין משתתפים שיתופי מבואות מעיסת הכלבים ???
תגובות: 4
על ידי
במבי » 28 ינואר 2022, 12:35
זמן קריאה: 2 דקות
המשנה בחלה כותבת
עִסַּת הַכְּלָבִים, בִּזְמַן שֶׁהָרוֹעִים אוֹכְלִין מִמֶּנָּה, חַיֶּבֶת בַּחַלָּה, וּמְעָרְבִין בָּהּ, וּמִשְׁתַּתְּפִין בָּהּ, וּמְבָרְכִין עָלֶיהָ, וּמְזַמְּנִין עָלֶיהָ, וְנַעֲשֵׂית בְּיוֹם טוֹב, וְיוֹצֵא בָהּ אָדָם יְדֵי חוֹבָתוֹ בְּפֶסַח. אִם אֵין הָרוֹעִים אוֹכְלִין...
- 4 תגובות
- 233 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
29 ינואר 2022, 20:02
-
-
השתין ורק האם הווי מלאכה שאין צריכה לגופה?
תגובות: 7
על ידי
בן עמינדב » 30 דצמבר 2021, 00:17
זמן קריאה: 3 דקות
בעירובין צ ט אמר רב יוסף השתין ורק חייב חטאת ולא בעינן עקירה מע ג מקום דע ד דמחשבתו משוויא ליה מקום.
והרי ף שם כתב שכל זה לשיטת ר' יהודה דמלאכה שא צ לגופה חייב עליה, אבל לר ש פטור דהוי מלשאצל ג. וברא ש שם לא העתיק דברי הרי ף האלו וכתב ע ז הקרבן נתנאל שם שהרא ש ס כר' יהודה שמשאצל ג חייב עליה ומקשה ע...
- 7 תגובות
- 279 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אור זרוע
16 ינואר 2022, 23:47
-
-
- 3 תגובות
- 184 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
10 ינואר 2022, 10:13
-
-
איסור ספייה בידים
תגובות: 3
על ידי
פתח הבית » 24 דצמבר 2021, 03:14
זמן קריאה: 0 דקות
בגמ' עירובין דף מ: הק' למה אין מברכין ברכת הזמן ביום הכיפורים על הכוס ויתנהו לקטן לשתות, ומתרץ הגמ' משום גזירה שלא דילמא יסרך
יש לעי' למה מותר מעיקר הדין הא לכו''ע אסור לספות בידים, וקיי''ל שליתן לקטן אוכל מקרי ספייה בידים?
- 3 תגובות
- 122 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ברוךווייס
24 דצמבר 2021, 09:10
-
-
חריץ בראש שהתפילין יושבים בו?
תגובות: 16
על ידי
הישר_והטוב » 22 דצמבר 2021, 19:30
זמן קריאה: 2 דקות
זו לשון רש י בעירובין צה:
במקום תפילין - הראוי להניח בו תפילין שאין כל הראש כשר להניח תפילין אלא קדקד לבד וחריץ יש שם שהתפילין יושבים בו .
למאן דהו ידוע מה ביאור דברי רש י אלו? וכי חריץ יש בראש?
- 16 תגובות
- 193 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
23 דצמבר 2021, 17:24
-
-
ולא עוד אלא שמקדימין דברי ב"ש לדבריהן
על ידי
אמונה » 13 דצמבר 2021, 17:33
זמן קריאה: 1 דקות
איתא בעירובין (יג, ב):
וכי מאחר שאלו ואלו דברי אלהים חיים מפני מה זכו בית הלל לקבוע הלכה כמותן, מפני שנוחין ועלובין היו, ושונין דבריהן ודברי בית שמאי. ולא עוד אלא שמקדימין דברי בית שמאי לדבריהן. כאותה ששנינו: מי שהיה ראשו ורובו בסוכה ושלחנו בתוך הבית, בית שמאי פוסלין ובית הלל מכשירין. אמרו בית הלל...
- 0 תגובות
- 65 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אמונה
13 דצמבר 2021, 17:33
-
-
העמיד לחי בשבת
תגובות: 5
על ידי
שמוהיי » 02 נובמבר 2021, 22:51
זמן קריאה: 2 דקות
קיי ל שלחי העומד מאליו הוי לחי, אלא שצריך לסמוך עליו.
וסמיכה זו צריכה להיות מע ש כמבואר בגמ' ובפוסקים.
ונסתפקתי איך הדין בהעמיד לחי ממש בשבת,
והיינו שי ל שכל מה שלא מועיל בסמך בשבת אין זה אלא
בלחי העומד מאליו, ושם י ל שכיון שלא עמד לשם לחי,
לקבוע עליו עכשיו שם לחי מכוח הסמיכה זה לא שייך אלא בע ש....
- 5 תגובות
- 262 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שמוהיי
03 נובמבר 2021, 08:53
-
-
כל אמתא בריבוע אמתא ותרי חומשי באלכסון - למה זה לא נכון?
תגובות: 28
על ידי
עמנואל » 10 נובמבר 2020, 20:52
זמן קריאה: 12 דקות
לחובבי הגאומטריה בחז ל שבינינו בוודאי ידועים דברי התוספות בעירובין נז א וסוכה, המסבירים באריכות מדוע מידת האלכסון אינה מכוונת.*
והן עתה התגלגל לידי ספר כסף צרוף (פרק ח) מרבי דוד הלוי מדרעא שיצא לא מכבר מכת י, ומתוך דבריו צדו עיני את הוכחתו הפשוטה והקצרה מדוע המידה אינה נכונה:
נשרטט מרובע 10 על...
- 28 תגובות
- 1272 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גבריאל פולארד
27 אוקטובר 2021, 15:30
-
-
נגר שיש בראשו גלוסטרא (טוש"ע שיג א ב)
על ידי
עמנואל » 20 אוקטובר 2021, 21:19
זמן קריאה: 1 דקות
1. דעת רש י
הגאון (שיג ב) סבור שרש י מתיר נעילה בנגר שיש בראשו גלוסטרא גם אם אינו קשור, וכתב שכן דעת הטור (למרות שהב י מביא בזה גרסאות).
וקשה, מדוע נקט בתלמוד (בעירובין קב א) דפליגי באינו ניטל באגדו, הרי רבי יוסי מתיר אפילו אינו קשור. וקשה ליישב כמ ש הגאון דמשום ר א נקט הכי, דהא כחא דהיתרא עדיף...
- 0 תגובות
- 183 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי עמנואל
20 אוקטובר 2021, 21:19
-
-
קריאת שמע לאחר הזמן השני, האם לכו"ע לא יוכל לתקון?
תגובות: 37
על ידי
יאן » 16 נובמבר 2020, 10:06
זמן קריאה: 11 דקות
האם מי שקרא ק ש עשר דקות לאחר הזמן השני, החמיץ את המצווה לכולי עלמא, או שיש איזה דעה של אחד הראשונים או האחרונים אע פ שלא נפסקה להלכה, שמחשבים את השעות כך שכן יצא יד ח בדוחק.
- 37 תגובות
- 963 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי קדמא ואזלא
13 ספטמבר 2021, 13:11
-
-
אמר אביי: אם אמרה לי אם, קריב כותחא, לא תנאי.
תגובות: 12
על ידי
במבי » 24 יולי 2019, 21:25
זמן קריאה: 2 דקות
אפשר אולי לבאר ביאור מחודש של הגמ' בעירובין סה.
נקדים ש כותח הינו לחם המבושל בחלב.
ועפ ז י ל שאביי הבין מאימו שהיום לא אוכלים בשרי , אמר א כ לא תנאי...
(עיין מעשה הט ז וחותנו)
וכן הגמ' בפסחים כותבת שכותח מטמטם את הלב (דף קיב.)
- 12 תגובות
- 489 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
30 אוגוסט 2021, 18:12
-
-
עירובין צז: הנחה ע"י לבוד
תגובות: 11
על ידי
בלויא » 17 אוגוסט 2021, 13:44
זמן קריאה: 4 דקות
במשנה, 'אפילו אין מסולק מן הארץ אלא כמלא מחט גוללו אצלו'.
מבואר שבאופן זה גם אם יפול כולו בידו אין בו איסור מה ת.
ומבואר כאן, שאף שבגמ' שבת ה. מצינו 'שלשל ידו למטה משלשה',
זהו דוקא לגבי הדין של הנחה במקום ד'.
אבל לא נאמר שכיון שיש דין לבוד אזי זה עושה שייחשב כאילו היה הנחה,
כי הנחה צ ל במציאות...
- 11 תגובות
- 238 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כמעיין המתגבר
18 אוגוסט 2021, 22:45
-
-
היתר חצר בטלטול
תגובות: 7
על ידי
בלויא » 12 אוגוסט 2021, 17:36
זמן קריאה: 2 דקות
שאלה ממש פשוטה -
כדי שיהיה מותר לטלטל מהבתים לחצר, מספיק עירובי חצירות, או שצריך גם פס ד' בפתח החצר, או לחי וקורה ?
עי' רמב ם שבת יז הלכות ז - ח.
תודה
אם לא קשה למי שעונה לעשות 'השב' כדי שיהיה התראה כשיש תשובה.
יישר כח
- 7 תגובות
- 264 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן יהוידע
16 אוגוסט 2021, 23:28
-
-
עירובין ק ע"ב - איך יתכן שלא נמצאו אנשים נבונים בדור דעה???
תגובות: 2
על ידי
חזק וברוך » 16 נובמבר 2020, 11:09
זמן קריאה: 2 דקות
עירובין ק ע ב
אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יוחנן, כל אשה שתובעת בעלה לדבר מצוה הווין לה בנים שאפילו בדורו של משה לא היו כמותן, דאילו בדורו של משה כתיב הבו לכם אנשים חכמים ונבנים וידעים לשבטיכם, וכתיב ואקח את ראשי שבטיכם אנשים חכמים וידעים, ואילו נבונים לא אשכח. ואילו גבי לאה כתיב ותצא לאה לקראתו...
- 2 תגובות
- 272 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כמעיין המתגבר
10 אוגוסט 2021, 20:06
-
-
איזה דיבורים אסורים באשתו נדה
תגובות: 129
על ידי
מבני ברק » 14 אוקטובר 2020, 14:57
זמן קריאה: 45 דקות
בשו ע קצה סעיף א ולא ישחוק ולא יקל ראש עמה (אפילו בדברים) שמא ירגיל לעבירה
יש בזה הגדרה ידועה ששמעתי פעם גם ממורה הוראה שכל דבר חיבה שלא תאמר לאשה בפני אחרים אסור לומר בנידותה
והנה חוץ ממה שמסברא זה לא נראה למדתי עכשיו בגמ (עירובין סג)
אמר רב ברונא אמר רב כל הישן בקילעא שאיש ואשתו שרויין בה עליו...
- 129 תגובות
- 3946 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ונחנו מה
05 אוגוסט 2021, 11:54
-
-
- 11 תגובות
- 994 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי נדיב לב
22 יולי 2021, 02:21
-
-
עירובין צו. מח' אם שבת זמן תפילין
תגובות: 17
על ידי
בלויא » 15 יולי 2021, 16:58
זמן קריאה: 10 דקות
על פניו המחלוקת היא האם בשבת יש מצוה להניח תפילין או לא.
ותמוה איך שייך מח' בדבר שחוזר על עצמו מידי שבת, אצל כל עמ י,
האם עד למח' זו, עמ י הניחו תפילין בשבת, או לא ?
ייש כ
- 17 תגובות
- 454 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי נדיב לב
19 יולי 2021, 22:55
-
-
בענין גודשא דמים
תגובות: 4
על ידי
במבי » 06 אפריל 2019, 22:35
זמן קריאה: 1 דקות
תוס' בעירובין דף ד. ד ה גפן מדבר בענין גודשא דמים, שמים אין נגדשים כמו יין וכן הגמ' שם יד: מדברת קצת מענין זה,
אני מצרף דף שקיבלתי לפני 25 שנה בערך, מהרב שמואל יצחק סלושץ זצ ל (מגדולי המחנכים בדורינו) שקשור קצת לענין זה, עובדה שלא תאמן על גודש המים !
- 4 תגובות
- 412 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בשלמא
12 מאי 2021, 19:42
-
-
מתי וע"י מי נכתבה המשנה והגמ'
תגובות: 47
על ידי
מבני ברק » 12 אוקטובר 2020, 14:19
זמן קריאה: 15 דקות
בגמ עירובין סב שאל ר יעקב בר אבא את אביי האם מותר להורות בלכה במקום רבו במגילת תענית
ןפירש י להכי נקט מגילת תענית לפי שלא היתה דבר הלכה כתובה בימיהן אפילו אות אחת חוץ ממגילת תענית
וראיתי שגם בתקופת האמוראים עדיין לא נכתבה המשנה, ולא כמו שידוע וכך חשבתי, שרבי כתב המשנה.
ועינתי ובאמת לשון רש י בב מ...
- 47 תגובות
- 1856 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שמש מרפא
29 אפריל 2021, 02:14
-
-
עירובין י"ד ע"א - כל שיש בהקיפו שלשה טפחים יש בו רוחב טפח – כיצד זה מסתדר עם π?
תגובות: 54
על ידי
סתם יעקב » 20 דצמבר 2020, 21:49
זמן קריאה: 34 דקות
בס ד
כל שיש בהקיפו שלשה טפחים יש בו רוחב טפח – כיצד זה מסתדר עם π?
איתא במשנה מסכת עירובין פרק א' משנה ה' כל שיש בהקיפו שלשה טפחים יש בו רוחב טפח, כלומר כל שהיקפו 3 טפחים אזי קוטרו יהיה 1 טפח.
והרי המציאות אינה כך, אלא כל אשר בהיקפו 3 טפחים קוטרו כ-0.954 טפח, וכל אשר קוטרו 1 טפח יהיה...
- 54 תגובות
- 1099 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי סתם יעקב
25 מרץ 2021, 08:07
-
-
שמואל כינה את רב יהודה "שיננא" - ביאור לדברי ר' האי שמסביר דהיינו "שיניו גדולות"
על ידי
במבי » 20 מרץ 2021, 22:18
זמן קריאה: 2 דקות
החיד א בעין זוכר מערכה ש' מביא הסבר:
יד. שיננא דקרי ליה שמואל לרב יהודה בכמה דוכתי. יש מפרשים דפירוש שיננא חריף ומחודד ולפי פירוש זה עיין מ ש בעניותי בספרי הקטן דברים אחדים דף ס ב ע ב וע ג ובספרי הקטן פתח עינים בחולין על דף ק י במ ש אי הוית בי ר' יהודה אחוי לך חורפאי כלומר דרב יהודא חריף...
- 0 תגובות
- 527 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
20 מרץ 2021, 22:18
-
-
- 0 תגובות
- 120 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אי בעית סברא
10 מרץ 2021, 09:32
-
-
עירובין ג: אמת מבוי באמה בת חמשה
תגובות: 1
על ידי
אוריאל » 05 פברואר 2021, 00:31
זמן קריאה: 1 דקות
עירובין ג: אמר אביי אמר רב נחמן, אמת סוכה ואמת מבוי באמה בת חמשה, אמת כלאים באמה בת ששה.
פירש י, 'אמות שהוזכרו במבוי ובסוכה באמות קטנות שיערו ואמות שהוזכרו בכלאים באמות גדולות שיערו ולקמן מפרש הי נינהו ור''נ מדקאמר הכא קטנות והכא גדולות ש''מ הכא חומרא והכא חומרא דאי לא לחומרא היכי מצי אמר הני...
- 1 תגובות
- 100 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי דבש לפי
05 פברואר 2021, 00:34
-
-
ערובין י"ד ע"ב - ים של שלמה (בבבלי)
על ידי
סתם יעקב » 02 ינואר 2021, 22:29
זמן קריאה: 5 דקות
בס ד
חישוב נפח הים של שלמה בתלמוד הבבלי.
איתא בתלמוד בבלי מסכת עירובין דף י ד עמוד א' תניא רבי חייא: ים שעשה שלמה היה מחזיק מאה וחמשים מקוה טהרה. מכדי, מקוה כמה הוי - ארבעים סאה, כדתניא ורחץ (את בשרו) במים - במי מקוה. כל בשרו - מים שכל גופו עולה בהן. וכמה הן - אמה על אמה ברום שלש אמות. ושיערו...
- 0 תגובות
- 278 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי סתם יעקב
02 ינואר 2021, 22:29
-
-
עירובין י"ד ע"ב - ים של שלמה (בירושלמי)
תגובות: 8
על ידי
סתם יעקב » 23 דצמבר 2020, 15:56
זמן קריאה: 7 דקות
בס ד
חישוב נפח הים של שלמה בתלמוד הירושלמי.
איתא בתלמוד ירושלמי מסכת עירובין פרק א' הלכה ה' :
א. ויעש את הים מוצק עשר באמה וגו' איפשר לומר עגול שכבר נאמר מרובע איפשר לומר מרובע שכבר נאמר עגול.
ב. אין תימר עגול נמצאת אומר ק ס ידות טהרה הוא מחזיק.
ג. אין תימר מרובע נמצאת אומר ק כ ושתי...
- 8 תגובות
- 379 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי סתם יעקב
24 דצמבר 2020, 21:27
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים
הרשאות הפורום
הנכם לא רשאים לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא רשאים להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
הנכם לא רשאים לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
הנכם לא רשאים למחוק את הודעותיך בפורום זה
הנכם לא רשאים לצרף קבצים בפורום זה