פורום לתורה מאחלת לחו"ר וכל בית ישראל פורים שמח!
כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
-
-
את ה' אלוקיך תירא לרבות תלמידי חכמים. מדוע לא כתוב לרבות תלמיד חכם?
תגובות: 3
על ידי
במבי » 04 ספטמבר 2020, 14:21
זמן קריאה: 1 דקות
המגיד תעלומה על הסוגיא ששנים ושבת מצטרפים כותב ששני תלמידי חכמים הם בבחינת שבת.
ואפשר להסבירו שאם נעשה חישוב של הגי' של שם ה' בתוספת כל המספרים עד מספר זה.
(כלומר 26+25+24+23+22+21+20+19.........)
נגיע למספר 351
(אפשר לחשב זאת בזריזות כמו שמביא התוי ט ותפארת ישראל בהסבר תוס' במנחות יג-ב)...
- 3 תגובות
- 143 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יאיר
16 פברואר 2021, 11:56
-
-
זמן קר"ש
תגובות: 7
על ידי
איש חד » 15 פברואר 2021, 21:47
זמן קריאה: 3 דקות
כידוע זמן קריאת שמע נלמד מבשכבך ובקומך
יש לדון האם הכוונה זמן שמצד טבע הבריאה עומד לשכיבה וקימה,
או הזמן שבפועל אנשים שוכבים וקמים
והנה לת ק שזמנה עד הנץ החמה אפש ל שהעניין הוא שהזמן שמתחיל להאיר הוא סוף זמן הקימה מצד הבריאה
וגם הסבה שבשכבך זה מצאת הכוכבים היא כיון שלא אברי לילה אלא לשינתא...
- 7 תגובות
- 143 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אבי חי
15 פברואר 2021, 23:29
-
-
בעניין הזכרת "שמחה" בשכח יעלה ויבוא בר"ח
תגובות: 1
על ידי
במבי » 15 פברואר 2021, 22:07
זמן קריאה: 1 דקות
הגמ' מסתפקת האם במקרה ששכח יעלה ויבוא בר ח האם יזכיר שמחה
הֲדַר יָתֵיב וְקָאָמַר: טָעָה וְלֹא הִזְכִּיר שֶׁל רֹאשׁ חוֹדֶשׁ אוֹמֵר ״בָּרוּךְ שֶׁנָּתַן רָאשֵׁי חֳדָשִׁים לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל לְזִכָּרוֹן״. וְלָא יָדַעְנָא אִי אָמַר בָּהּ ״שִׂמְחָה״ אִי לָא אָמַר בָּהּ ״שִׂמְחָה״, אִי חָתֵים בָּהּ,אִי...
- 1 תגובות
- 40 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
15 פברואר 2021, 23:12
-
-
ברכה על שמן - למה רש"י לא פי' מצד שאין הנאה
תגובות: 1
על ידי
לישועתך קויתי השם » 12 פברואר 2021, 12:39
זמן קריאה: 1 דקות
בברכות לה, ב מבואר דהשותה שמן אינו מברך (לרוב הראשונים, אבל לרמב ם מברך שהכל), משום שהוא מזיק.
ורש י פי' שהשמן מזיק לגוף האדם, וממילא אין זה בגדר אכילה , ולכן פטור מברכה.
ויש לעיין למה לא פירש משום שאינו נהנה, כמו שפי' רא ה, ריטב א, ש מ, ומאירי בפי' הב'.
והסתפקתי אם מבואר ברש י שיש הנאה, ויש...
- 1 תגובות
- 42 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לישועתך קויתי השם
12 פברואר 2021, 12:51
-
-
שהכל על תפוחי אדמה???
תגובות: 3
על ידי
גופא דעובדא » 05 פברואר 2021, 01:37
זמן קריאה: 1 דקות
מאן דהוא אמר לי היום שיש נוהגים אצל החסידים לברך שהכל על תפו א (לא מרוסק וכדו')
יש לזה מקור? טעם?
- 3 תגובות
- 145 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יעקב שלם
05 פברואר 2021, 09:42
-
-
מה היחודיות בקנאותו של ר' אדא בר אהבה ?
תגובות: 25
על ידי
במבי » 19 ינואר 2021, 19:14
זמן קריאה: 9 דקות
הגמ' בברכות אומרת
אֲמַר לֵיהּ רַב פָּפָּא לְאַבָּיֵי: מַאי שְׁנָא רִאשׁוֹנִים דְּאִתְרְחִישׁ לְהוּ נִיסָּא, וּמַאי שְׁנָא אֲנַן דְּלָא מִתְרְחִישׁ לַן נִיסָּא? אִי מִשּׁוּם תַּנּוֹיֵי, בִּשְׁנֵי דְרַב יְהוּדָה כּוּלֵּי תַּנּוֹיֵי בִּנְזִיקִין הֲוָה, וַאֲנַן קָא מַתְנִינַן שִׁיתָּא סִדְרֵי. וְכִי...
- 25 תגובות
- 467 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שאר לעמו
04 פברואר 2021, 13:03
-
-
האם אפשר לחלוק על דבר הנאמר בשם הקב"ה??
תגובות: 5
על ידי
משיב דבר » 03 פברואר 2021, 19:37
זמן קריאה: 1 דקות
בברכות דף כ' ע ב אמרו מלאכי השרת לפני הקב ה מפני מה אתה נושא פנים לישראל כו' א ל שהם נושאים פנים שמברכין על כזית ברהמ ז עי ש. ולפי ז יש כאן אמירה ברורה של הקב ה שכזית אינו חייב בברהמ ז מה ת. - עי ש בסוגיא.
וראה זה פלא, הראב ד סובר שאין הלכה כאותו מ ד וכזית חייב מה ת
והשאלה זועקת: ניחא אותו המ ד...
- 5 תגובות
- 139 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משיב דבר
03 פברואר 2021, 23:08
-
-
פירוש המילה "ותיקין"
תגובות: 1
על ידי
במבי » 03 פברואר 2021, 19:18
זמן קריאה: 3 דקות
רש י בברכות מבאר: ותיקין – אנשים ענוים ומחבבין מצוה (ברכות ט:)
אך ברבינו יונה שם מפרשים: ופירוש ותיקין – רוצה לומר מפולפלים ומחודדים, מלשון מפרק הרים (מלכים א יט יא) דמתרגמינן מוותק טוריא (דרך אגב, בתרגום שלנו הגירסא שונה)
וניתן להוסיף עד דברי ר' יונה שהתרגום עה פ כִּ֣י הִנֵּֽה־אָנֹכִי֩ מֵקִ֨ים...
- 1 תגובות
- 47 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
03 פברואר 2021, 19:20
-
-
ברכות דף כ: - האם מצות זכור את יום השבת לקדשו הוא מ"ע שהזמן גרמא
תגובות: 5
על ידי
יושב אוהלים » 28 ינואר 2021, 17:45
זמן קריאה: 4 דקות
בגמ' דף כ:
אמר רב אדא בר אהבה נשים חייבות בקדוש היום דבר תורה אמאי מצות עשה שהזמן גרמא הוא וכל מצות עשה שהזמן גרמא נשים פטורות ... אלא אמר רבא אמר קרא {שמות כ-ח} זכור {דברים ה-יב} ושמור כל שישנו בשמירה ישנו בזכירה והני נשי הואיל ואיתנהו בשמירה איתנהו בזכירה:
וברש י שם קדוש היום מ''ע שהזמן גרמא...
- 5 תגובות
- 120 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יצחק ב
29 ינואר 2021, 10:46
-
-
האם הרגילות לקבוע סעודה על פת הבאה בכיסנין?!
תגובות: 5
על ידי
לישועתך קויתי השם » 27 ינואר 2021, 22:15
זמן קריאה: 3 דקות
כתב הצל ח מסכת ברכות דף לה עמוד ב
רש י ד ה סעיד, חשיב טפי ממזון. ויש לדקדק מי הכריחו לרש י לפרש שהוא יותר ממזון, והרי די לנו אם סעיד הוא רק כמו מזון ג כ ראוי ליתן לו עילוי וחשיבות ליין יותר משמן, דהרי מתחילה קמשני ליה חמרא זיין והקשה לו מימרא דרב הונא והוכיח לו דגם שמן זיין, אבל עכ פ מזון לא...
- 5 תגובות
- 159 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי תלמיד נאמן
27 ינואר 2021, 22:50
-
-
מה ההבדל בין 'זן' ל'מזון'?
תגובות: 15
על ידי
לישועתך קויתי השם » 13 ינואר 2021, 18:15
זמן קריאה: 3 דקות
בברכות (לה, ב) מבואר דתרתי איכא, 'זן' ו'מזון'. ומבואר שם שכל דבר חוץ ממלח ומים הוא 'זן' (ונפק מ לאומר קונם כל הזן עלי). אבל רק חמשת מיני דגן הם 'מזון' (לכן רק עליהם מברך בורא מיני מזונות).
ואנוכי הקטן לא אבין ההבדל בין 'זן' ל'מזון', ואשמח לקבל את עזרת חו ר הפורום בזה.
- 15 תגובות
- 214 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לישועתך קויתי השם
25 ינואר 2021, 20:42
-
-
בענין זכירת יציאת מצרים בלילות
תגובות: 3
על ידי
יעקב ראטה » 29 אפריל 2020, 19:37
זמן קריאה: 2 דקות
שנינו בברכות דף יב: מזכירין יצ מ בלילות אמר ראב ע הרי אני כבן ע' ולא זכיתי שתאמר יצי מ בלילות עד שדרשה בן זומא שנאמר למען תזכור את יום צאתך מארץ מצרים כל ימי חייך ימי חייך הימים כל ימי חייך הלילות וחכמים אומרים ימי חייך העה ז ימי חייך להביא לימות המשיח
והנה יש לעיין מדוע חכמים שינו בלשונם שלשון...
- 3 תגובות
- 124 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הרב אריאל טל
22 ינואר 2021, 12:08
-
-
ברכות דף כב. - אע''פ שמיקל אני על אחרים מחמיר אני על עצמי
תגובות: 11
על ידי
יושב אוהלים » 27 ינואר 2020, 11:21
זמן קריאה: 5 דקות
בגמ' דף כב.
מעשה ברבי יהודה שראה קרי והיה מהלך על גב הנהר אמרו לו תלמידיו רבינו שנה לנו פרק אחד בהלכות דרך ארץ ירד וטבל ושנה להם אמרו לו לא כך למדתנו רבינו שונה הוא בהלכות דרך ארץ אמר להם אע''פ שמיקל אני על אחרים מחמיר אני על עצמי:
ראיתי חוברת כתבי תלמידים מהערותיו של מרן רשכבה ג הגראי ל שטיינמן...
- 11 תגובות
- 420 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כבוד שמים
19 ינואר 2021, 20:35
-
-
איך נדרש מ"ובלכתך בדרך" פרט לחתן?
תגובות: 3
על ידי
במבי » 18 ינואר 2021, 19:14
זמן קריאה: 0 דקות
הגמ בברכות אומרת ובלכתך בדרך פרט לחתן (ברכות יא.)
וצ ב דהא איתא בפרקי דר א כי מלאכיו יצוה לך לשמרך בכל דרכיך ואין דרך אין אלא דרך חתנים (סוף פרק יב)
- 3 תגובות
- 70 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן ראם
18 ינואר 2021, 19:34
-
-
פרק הרואה
תגובות: 3
על ידי
משה הלוי זוכמיר » 17 ינואר 2021, 12:51
זמן קריאה: 1 דקות
האם כשיבא משיח במהרה בימנו נברך ''שעקר עבודה זרה מארצנו'' כמבואר במשנה?
- 3 תגובות
- 85 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי דרומאי
17 ינואר 2021, 13:24
-
-
ברכות ז. - מדוע רחמים לעולם בלשון רבים?
תגובות: 21
על ידי
חזק וברוך » 10 ינואר 2020, 11:21
זמן קריאה: 6 דקות
ברכות ז.
יה''ר מלפניך שיכבשו רחמיך את כעסך
מדוע מידת רחמים לעולם משמשת בלשון רבים, בניגוד לשאר המידות, כגון אהבה, שנאה, כעס וכיו ב?
- 21 תגובות
- 289 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
17 ינואר 2021, 00:29
-
-
האם להפטר מהמצוות זה טוב? (בא וראה שלא כדורות הראשונים דורות האחרונים...)
תגובות: 25
על ידי
במבי » 25 מאי 2020, 13:33
זמן קריאה: 10 דקות
בברכות איתא: ואמר רבה בר רב חנה אמר רבי יוחנן משום רבי יהודה ברבי אלעאי: בא וראה שלא כדורות הראשונים דורות האחרונים, דורות הראשונים היו מכניסים פירותיהן דרך טרקסמון כדי לחייבן במעשר דורות האחרונים מכניסים פירותיהן דרך גגות דרך חצירות (דרך קרפיפות כדי לפטרן מן המעשר (ברכות לה:)
ומכנגד בירושלמי...
- 25 תגובות
- 543 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כבוד שמים
14 ינואר 2021, 20:42
-
-
דאמר רבי ינאי אין הטבל מתחייב במעשר עד שיראה פני הבית
על ידי
לישועתך קויתי השם » 12 ינואר 2021, 18:27
זמן קריאה: 0 דקות
תלמוד בבלי מסכת ברכות דף לה עמוד ב
דאמר רבי ינאי, אין הטבל מתחייב במעשר עד שיראה פני הבית, שנאמר בערתי הקדש מן הבית. ופרש י: אין הטבל מתחייב במעשר - מן התורה, אבל אכילת קבע אסור לאכול מדרבנן .
1. יל ע אם יש דין טבל לפני שרואה פני הבית, ורק שאינו חייב עדין במעשר, כדמשמע קצת מלישנא דר י: אין הטבל...
- 0 תגובות
- 75 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לישועתך קויתי השם
12 ינואר 2021, 18:27
-
-
ברכות לה. - אם חיוב ברכה שלאחריה הוא מסברא
על ידי
מה אדבר » 10 ינואר 2021, 12:57
זמן קריאה: 1 דקות
הנה מסקנת הגמ' (לה.) דיסוד חיוב ברכה מסברא דאסור להנות מן העוה ז בלא ברכה, ולכאו' זה קאי בין על ברכה ראשונה ובין על ברכה אחרונה, דהרי קודם לכן דנו בגמ' שם מנלן מקור החיוב לברכה שלאחריה. אמנם ידוע לומר דנח' בזה רבוותא קמאי, דדעת הרשב א (לה.) בהדיא דסברת האיסור להנות מהעוה ז בלא ברכה מהניא לחייב אף...
- 0 תגובות
- 67 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מה אדבר
10 ינואר 2021, 12:57
-
-
האם השיפון והכוסמין משבעת המינים ?
תגובות: 14
על ידי
במבי » 20 יולי 2020, 13:04
זמן קריאה: 6 דקות
הגמ' בפסחים כותבת שכוסמין הינו מין חטים ושיפון הינו מין שעורים (פסחים לה.)
וא כ האם הם משבעת המינים ?
בתוספתא ברכות כתוב במפורש שאינם משבעת המינים:
מברכין על הדגן שהוא מן המובחר כיצד שלמה של גלוסקין ושלמה של בעל הבית מברך על שלמה של גלוסקין פרוסה של גלוסקין ושלמה של בעל הבית מברך על השלמה של...
- 14 תגובות
- 300 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שאר לעמו
30 דצמבר 2020, 17:50
-
-
- 18 תגובות
- 409 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
22 דצמבר 2020, 18:29
-
-
הסבר המחנה חיים בהא דרב אדא בר אהבה שאמר "מתון מתון ארבע מאה שויא"
תגובות: 2
על ידי
אייזיק 0 » 15 דצמבר 2020, 17:43
זמן קריאה: 3 דקות
הובאו דבריו בסוף פתיחת שער המחנה לשו ת מחנה חיים או ח ח ב וז ל:
וראה בעיניך עומק המשל אשר הביא אביי מאיש צדיק חסיד בדורותיו הוא רב אדא בר אהבה משם נלמד ומשם נדע מעלות מסירות הנפש של קידוש השם, שראה אשה הולכת בחוץ בבגד אדום אשר בנות ישראל לא הורגלו ללבוש בגדי אדומים שלא יתנו רודפי זימה עיניהם בם...
- 2 תגובות
- 190 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אייזיק 0
15 דצמבר 2020, 18:37
-
-
בעל המימרא
תגובות: 11
על ידי
קמיע מומחה » 11 דצמבר 2020, 14:39
זמן קריאה: 2 דקות
ראיתי פעם ספר נחמד על מסכת ברכות שעל כל מימרא בש''ס שאמר איזה תנא ביאור עפ''י נגלה ונסתר למה דייקא תנא אמר מימרא זה
כי ידוע מפי ספרים וסופרים שהכל הוא בסוד שורש נשמתם שדייקא הם אמרו מימרא זו.
היות ששכחתי שם הספר אבקש שמי שיודע שם הספר
או מי שיודע על מאמרים וכדומה המדברים מענין זה להודיע
יישר כח
- 11 תגובות
- 209 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בשלמא
13 דצמבר 2020, 15:12
-
-
מדוע בברכת האילנות נכנסו המילים "וברא בו בריות טובות" ?
תגובות: 2
על ידי
במבי » 09 דצמבר 2020, 21:41
זמן קריאה: 1 דקות
אָמַר רַב יְהוּדָה : הַאי מַאן דְּנָפֵיק בְּיוֹמֵי נִיסָן וְחָזֵי אִילָנֵי דְּקָא מְלַבְלְבִי, אוֹמֵר: ״בָּרוּךְ שֶׁלֹּא חִיסֵּר בְּעוֹלָמוֹ כְּלוּם וּבָרָא בּוֹ בְּרִיּוֹת טוֹבוֹת וְאִילָנוֹת טוֹבוֹת לְהִתְנָאוֹת בָּהֶן בְּנֵי אָדָם״ (ברכות מג:)
ואולי א ל ע פ הגמ':
ר' יהושע אומר מנין שבניסן...
- 2 תגובות
- 135 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
10 דצמבר 2020, 13:38
-
-
המשלח את חבירו לאכול ללא ברכה, המשלח מעל ?!
תגובות: 1
על ידי
במבי » 03 דצמבר 2020, 17:47
זמן קריאה: 2 דקות
הגמ' בברכות
תָּנוּ רַבָּנַן: אָסוּר לוֹ לָאָדָם שֶׁיֵּהָנֶה מִן הָעוֹלָם הַזֶּה בְּלֹא בְּרָכָה. וְכׇל הַנֶּהֱנֶה מִן הָעוֹלָם הַזֶּה בְּלֹא בְּרָכָה מָעַל. מַאי תַּקַּנְתֵּיהּ? — יֵלֵךְ אֵצֶל חָכָם.
יֵלֵךְ אֵצֶל חָכָם?! מַאי עָבֵיד לֵיהּ? הָא עֲבַד לֵיהּ אִיסּוּרָא! אֶלָּא אָמַר רָבָא: יֵלֵךְ...
- 1 תגובות
- 111 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי נדיב לב
03 דצמבר 2020, 18:09
-
-
- 2 תגובות
- 134 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי פראנק
02 דצמבר 2020, 19:02
-
-
מחפש מקור לדבר ידוע מהחזו"א
תגובות: 13
על ידי
רצוא ושוב » 30 אפריל 2020, 01:01
זמן קריאה: 2 דקות
ידוע מהחזו א שפעמים רבות היה שותה בלא ברכה והיה אומר שאינו יכול להתרכז בברכה האם מישהוא יכול לציין מקור המעשיה,
והאם הוא היה אנוס והיה חייב לשתות או שהיה אנוס רק על הברכה
- 13 תגובות
- 269 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
02 דצמבר 2020, 18:21
-
-
- 15 תגובות
- 501 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מ אלישע
06 נובמבר 2020, 02:48
-
-
ברכות לה. - המוציא לחם מן הארץ - תרתי משמע?
תגובות: 5
על ידי
ה' רועי » 21 דצמבר 2015, 17:16
זמן קריאה: 2 דקות
מסכת ברכות פרק ו' משנה א' (הדגשתי את החלק אליו אני רוצה להתייחס):
כֵּיצַד מְבָרְכִין עַל הַפֵּרוֹת?
עַל פֵּרוֹת הָאִילָן - אֹמֵר בּוֹרֵא פְּרִי הָעֵץ. חוּץ מִן הַיַּיִן, שֶׁעַל הַיַּיִן - אוֹמֵר בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן.
וְעַל פֵּרוֹת הָאָרֶץ - אוֹמֵר בּוֹרֵא פְּרִי הָאֲדָמָה. חוּץ מִן הַפַּת,...
- 5 תגובות
- 1581 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בלדד השוחי
04 נובמבר 2020, 19:07
-
-
הערה גדולה על המנהג שהשתרש בקרב בני התורה.במיוחד אחר שהתקצר זמן קרי"ש
תגובות: 10
על ידי
יצחק ב » 25 אוקטובר 2020, 23:44
זמן קריאה: 6 דקות
הנה נפוץ מאד המנהג בעיקר אצל בחורי הישיבות שיחיו והרבה אצל האברכים לקרא קרי ש לפני סוף זמנה בלא ברכותיה ואח כ בתפילה לקוראה עם ברכותיה.
והנה ז ל הגמ' ברכות ל א' אבוה דשמואל ו לוי ט כי הוו בעו למיפק לאורחא הוו מקדמי ומצלי, וכי הוה מטי זמן ק ש קרו, כמאן כי האי תנא דתניא השכים לצאת לדרך, מביאין...
- 10 תגובות
- 378 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ישראל הכהן
28 אוקטובר 2020, 10:21
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח
הרשאות הפורום
הנכם לא רשאים לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא רשאים להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
הנכם לא רשאים לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
הנכם לא רשאים למחוק את הודעותיך בפורום זה
הנכם לא רשאים לצרף קבצים בפורום זה