כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
-
-
חיזוק לי"מ בתוס' ש"ההוא סבא" זה אליהו הנביא
תגובות: 3
על ידי
במבי » 05 אפריל 2021, 20:18
זמן קריאה: 1 דקות
לשון תוס' בחולין ו.
אשכחיה ההוא סבא - י מ דכל מקום שהוא מזכיר ההוא סבא הוא אליהו ואי אפשר לומר כן בפרק במה מדליקין ( שבת דף לד. ) בעובדא דרבי שמעון בן יוחאי:
וכותב ר' יהודה החסיד בספר הגימטריאות ש ההוא 'סבא' בגי' הוא אליהו (פרשת פנחס)
- 3 תגובות
- 41 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כמעיין המתגבר
07 אפריל 2021, 18:37
-
-
שחיטת עוף בסכין פגומה
תגובות: 8
על ידי
יאן » 18 מרץ 2021, 01:27
זמן קריאה: 1 דקות
יוקדם שהנושא הוא לפלפולא בעלמא.
כידוע, שחיטת עוף בדיעבד סגי בסימן אחד. ובקנה מצינו שעד חצי קנה פגום, כשר לשחיטה, והחיתוך מחצי לרוב הוא השחיטה הכשרה.
א כ יוצא שהשוחט קנה עוף בסכין פגום, כדי שיחשב לעיקור צריך שברגע שחותך את הרוב יעמוד בדיוק במקום הפגימה, והוא ממש בגדר א א לצמצם.
ואף שממשיך לשחוט אח כ...
- 8 תגובות
- 104 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יאן
20 מרץ 2021, 19:05
-
-
מים חמים נשתנו מתורת מים למה ? חולין קו.
תגובות: 3
על ידי
מרחיב אפיקים » 26 ינואר 2021, 12:13
זמן קריאה: 1 דקות
פלוגתא חזקיה ור''י אם מותר ליטול מים ראשונים במים חמים שהיס''ב ורוב הפוסקים פסקו דמותר כר''י
השאלה מה הסברא של חזקיה שפסולים למה נשתנו מתורת מים
והרגמ''ה כתב שם דיד נכוית לכו''ע אסור (דנשתנו מתורת מים לכו''ע) ומה הסברא בזה שאם נכוית בטל תורת מים
- 3 תגובות
- 61 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי rk1234
24 פברואר 2021, 22:12
-
-
גדול עומד על גביו, גיטין כב, חולין יב:
תגובות: 1
על ידי
chagold » 22 פברואר 2021, 18:49
זמן קריאה: 5 דקות
היות והתעסקתי לאחרונה בנושא דעת אחרים, ובכללם בגדול עומד על גביו, וראיתי את ד' הרשב א חולין יב: וכן בגרנ ט (גיטין כב) מה שבא לבאר דבריו, ועכ פ נבוכתי בזה.
אך מסתמא יש שקדמוני וביארו את הגדרים והסברות, ואשמח אם מישהו יפנה אותי לספרים שביארו בזה. (אם לא יענוני, אעלה בל נ את קושיותי).
יישר כח.
- 1 תגובות
- 32 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי chagold
23 פברואר 2021, 19:02
-
-
רש"י שלא הכרנו!
על ידי
בן ראם » 27 ינואר 2021, 12:58
זמן קריאה: 0 דקות
בחוזרי על מסכת חולין, שמתי לב שבמסכת זו רש י נוטה במקומות רבים, כמעט בכל סוגיה הנוגעת למעשה בהלכות שחיטה ותערובות, ומביא את פסק ההלכה למעשה, לפעמים באריכות מופלגת ובהבאת סימוכין ממרחבי הש ס (יעויין למשל בדף קט. בד ה ותו לא מידי). למכיר קצת את פירושו של רש י הדבר הזה נראה חריג מאד. היה ניתן לומר שזה...
- 0 תגובות
- 58 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן ראם
27 ינואר 2021, 12:58
-
-
למה הים לא אסור בשתיה
תגובות: 104
על ידי
נתן הבבלי » 18 ינואר 2021, 22:05
זמן קריאה: 49 דקות
לר י דמין במינו אוסר במשהוא, וכי אף פעם לא שפכו מים אסורים לים, ומין במינו אפי' באלף לא בטיל.
- 104 תגובות
- 912 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מ.ה.
24 ינואר 2021, 14:45
-
-
שאלה למעיינים- לא צריך ידע מוקדם!
תגובות: 17
על ידי
בן ראם » 12 ינואר 2021, 12:01
זמן קריאה: 6 דקות
אשמח לעזרת יושבי שבת תחכמוני בהבנת הרש י הבא. לוקח 2 דקות להבין את העניין.
גמ' חולין פח.-
משנה - במה מכסין ובמה אין מכסין מכסין בזבל הדק ובחול הדק ... אבל אין מכסין ... בחול הגס... גמרא - היכי דמי חול הדק אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן כל שאין היוצר צריך לכתשו. ואיכא דמתני לה אסיפא אבל אין מכסין...
- 17 תגובות
- 255 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי סנגורן של ישראל
14 ינואר 2021, 20:16
-
-
מיהו שמואל הקטן?
תגובות: 11
על ידי
בן ראם » 26 דצמבר 2020, 19:51
זמן קריאה: 5 דקות
בגמ' חולין באגדה המפורסמת על מיעוט הלבנה (ס:)- ..זיל ליקרו צדיקי בשמיך יעקב הקטן שמואל הקטן דוד הקטן חזייה דלא קא מיתבא דעתה אמר הקב ה הביאו כפרה עלי שמיעטתי את הירח... .
ופירש רש י שם רק את המקומות שמצאנו לגבי יעקב ודוד, אך לא לגבי שמואל. ובמהרש א פי' שהכוונה לתנא שמואל הקטן. אך א כ למה קדם שמואל...
- 11 תגובות
- 118 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן ראם
26 דצמבר 2020, 21:47
-
-
כל דאסר רחמנה התיר דכוותה 2
תגובות: 10
על ידי
נתן הבבלי » 05 דצמבר 2020, 19:58
זמן קריאה: 5 דקות
חולין קט: אמרה ליה ילתא לרב נחמן: מכדי, כל דאסר לן רחמנא שרא לן כוותיה, וכו' נדה - דם טוהר, וכו', בעינן למיכל בשרא בחלבא , האם זה כפשוטו שעל כל תרי ג יש דרך היתר, או עכ פ על כל שס ה ל ת איכא דרך היתר, וא כ אולי א' מחו ר הפורום יערוך רשימה של כל ההיתרים הללו.
- 10 תגובות
- 147 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
06 דצמבר 2020, 17:47
-
-
כל דאסר רחמנא התיר לן כוותיה
תגובות: 2
על ידי
נתן הבבלי » 05 דצמבר 2020, 19:53
זמן קריאה: 0 דקות
חולין קט: אמרה ליה ילתא לרב נחמן: מכדי, כל דאסר לן רחמנא שרא לן כוותיה, וכו' נדה - דם טוהר, וכו', בעינן למיכל בשרא בחלבא , משמע שהבינה שיש כזה דבר, ושאפשר לאוכלו, וצ ב דשמא יש כזה דבר, אך מדרבנן אסור כמו דם טוהר, וא כ מהו בעינן למיכל.
- 2 תגובות
- 53 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי נתן הבבלי
05 דצמבר 2020, 20:07
-
-
תרנגול חי על שולחן עם גבינה
תגובות: 29
על ידי
נתן הבבלי » 11 נובמבר 2020, 22:23
זמן קריאה: 9 דקות
תלמוד בבלי מסכת חולין דף קד עמוד ב
אמר אביי: גזירה שמא יעלה באילפס רותח, סוף סוף כלי שני הוא, וכלי שני אינו מבשל! אלא: גזירה שמא יעלה באילפס ראשון:
שולחן ערוך יורה דעה הלכות בשר בחלב סימן פח
סעיף א
אפילו בשר חיה ועוף, אסור להעלותו על שלחן שאוכל עליו גבינה, שלא יבא לאכלם יחד. אבל בשלחן שסודר עליו...
- 29 תגובות
- 273 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בשלמא
16 נובמבר 2020, 15:22
-
-
- 13 תגובות
- 105 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מחכים
13 נובמבר 2020, 01:34
-
-
- 6 תגובות
- 69 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מחכים
12 נובמבר 2020, 23:56
-
-
- 7 תגובות
- 96 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי נתן הבבלי
03 נובמבר 2020, 22:27
-
-
וגמירי דאי יתיב אארעא ושריק אתא משיחא
תגובות: 6
על ידי
במבי » 21 אוקטובר 2020, 22:16
זמן קריאה: 5 דקות
הגמ' בחולין אומרת
אמר רב יהודה קאת זו הקוק רחם זו שרקרק א ר יוחנן למה נקרא שמו רחם כיון שבא רחם באו רחמים לעולם אמר רב ביבי בר אביי והוא דיתיב אמידי ועביד שרקרק וגמירי דאי יתיב אארעא ושריק אתא משיחא שנאמר ( זכריה י, ח ) אשרקה להם ואקבצם (סג.)
וא כ לפני שיגיע המשיח השרקרק ירד לארץ וישמיע את...
- 6 תגובות
- 77 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
22 אוקטובר 2020, 15:54
-
-
חולין ק. תוד''ה בשקדם, כיצד יתרצו דברי רבינו אפרים את קושייתם'
תגובות: 6
על ידי
יוספי » 20 יולי 2020, 20:32
זמן קריאה: 4 דקות
אמרי יושר להגר מ גריינימן שליט א על הש ס
אציין שהתקשיתי מאוד בתוס' חולין ק. ד''ה בשקדם שהוא שורש ויסוד דיני חנ''נ כידוע. למי ששם לב רבינו אפרים לא מיישב מידי על שאלת תוס'
היחיד שעמד בכך הוא הגר''י גריינימן שליט''א הנ''ל עי''ש והדברים שמחים כנתינתן ומאירי עינים.
מוזר?
האם לא למדת בסי' צ ב את...
- 6 תגובות
- 80 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יהודי מן השורה
29 ספטמבר 2020, 15:59
-
-
אמירת מרן הגראי"ל על לימוד הל' שחיטה
תגובות: 1
על ידי
בר בי רב דחד יומא » 23 אוגוסט 2020, 21:32
זמן קריאה: 0 דקות
שמעתי בשם מרן הגראי ל שמתי שמתחילים ללמוד הלכות שחיטה יש להתענות חצי יום
אם מישהו שמע על כך ממקורות קדומים יותר או ראה את זה בספרים קדמוניים יותר אשמח אם הוא יכתוב זאת כאן
- 1 תגובות
- 74 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יאן
23 אוגוסט 2020, 21:49
-
-
מה טעם גזרו טומאה על העור...
תגובות: 6
על ידי
במבי » 31 מרץ 2019, 13:49
זמן קריאה: 1 דקות
הגמ' בדף היומי אומרת מה טעם גזרו טומאה על העור גזירה שמא יעשה עורות אביו ואמו שטיחים (חולין קכב.)
ונשאלת השאלה, לכ' היה יותר מתאים לומר גזרה שמא יעשה עורות או א תפילין ומזוזות? (למ ד דהווי מן המותר בפיך)
וכיוון דעביד ביה מצווה חדא... ומ ט אמרו שטיחים שאין בהם תועלת רוחנית?
- 6 תגובות
- 213 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי פיילוט 0.4
15 מאי 2020, 02:06
-
-
חולין צד: למה סבר רבא שרב ספרא ציער את מר זוטרא?
תגובות: 2
על ידי
טוב וחסד » 14 ספטמבר 2019, 20:41
זמן קריאה: 1 דקות
המעשה המסופר שם הוא:
מר זוטרא בריה דרב נחמן הוה קאזיל מסיכרא לבי מחוזא, ורבא ורב ספרא הוו קא אתו לסיכרא, פגעו אהדדי, הוא סבר: לאפיה הוא דקאתו, אמר להו: למה להו לרבנן דטרוח ואתו כולי האי? אמר ליה רב ספרא: אנן לא הוה ידעינן דקאתי מר, אי הוה ידעינן - טפי הוה טרחינן; א ל רבא: מאי טעמא אמרת ליה הכי,...
- 2 תגובות
- 135 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ayedavid
14 ספטמבר 2019, 22:15
-
-
רבי התיר בית שאן (חולין ו:)
תגובות: 1
על ידי
יהודה1 » 08 אוגוסט 2019, 09:56
זמן קריאה: 1 דקות
העיד רבי יהושע בן זרוז בן חמיו של רבי מאיר לפני רבי על ר מ שאכל עלה של ירק בבית שאן והתיר רבי את בית שאן כולה על ידו חברו עליו אחיו ובית אביו אמרו לו מקום שאבותיך ואבות אבותיך נהגו בו איסור אתה תנהוג בו היתר דרש להן מקרא זה וכתת נחש הנחשת אשר עשה משה כי עד הימים ההמה היו בני ישראל מקטרים לו ויקרא...
- 1 תגובות
- 184 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ayedavid
08 אוגוסט 2019, 10:35
-
-
מסכת חולין דף קכ: בסוגיית משקין היוצאין
תגובות: 11
על ידי זקן ויושב בישיבה » 08 יולי 2019, 09:41
זמן קריאה: 5 דקות
קושיה חולין קכ:
מבואר בגמרא שלומדים תרומה מביכורים שמשקין היוצאין כמותן, וכשם בביכורים הדין שאם הביא פירות ודרכן אף המשקין קדושים בקדושת ביכורים הוא הדין בתרומה שאם תרם פירות ואחר כך יצא מהן משקין הרי הן כמותן.
לאחר מכאן הגמרא מביאה מחלוקת אם בתרומה רק משקין היוצאין מזיתים וענבים חייבים עליהם קרן...
- 11 תגובות
- 437 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי זקן ויושב בישיבה
08 יולי 2019, 11:09
-
-
חציצה בבכור.
תגובות: 1
על ידי
יוספי » 07 יולי 2019, 00:20
זמן קריאה: 1 דקות
בחולין ע. איתא דאיכא דין חציצה בבכור וכל שחצצו בין הרחם לבכור הרי אינו קדוש. ויל ע אי הוי מדין קדושת הבכור (לשון הגמ' רחם מקדש) או דאי לא אינו פטר רחם.(ועי' בחי' מרן הריז הלוי דקדושת בכור ופטר רחם הוי ב' דינים נפרדים)
ונ מ אי הולד הנולד אחריו יהא בכור לר ש דאמר בבכורות מ ז: דבכור לדבר אחד הוי...
- 1 תגובות
- 181 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי פרלמן משה
07 יולי 2019, 13:17
-
-
חמירא סכנתא מאיסורא - חולין ט
תגובות: 5
על ידי
שי גולד » 23 יוני 2019, 16:18
זמן קריאה: 1 דקות
צ ע מה ההסבר בכלל הזה, במה איסור 'ונשמרתם לנפשותיכם' חמור יותר מכל איסורי התורה. ולכאו' ההסבר הוא עפ י הכלל שפיקו נ דוחה כל התורה, שרואים שחיי אדם חשובים יותר מדיני התורה.
אך שם בסוגי' מבואר שמכח הלל הזה איננו סומכים על חזקה להתיר במקום סכנה.
וכאן צ ע הרי בעבירת גילוי עריות סומכים על חזקת היתר, וג...
- 5 תגובות
- 323 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יהודי
24 יוני 2019, 16:18
-
-
ודילמא לאו אביו הוא
תגובות: 3
על ידי זקן ויושב בישיבה » 12 מאי 2019, 13:37
זמן קריאה: 1 דקות
ידוע הגמרא בחולין יא: שרצו ללמוד רוב ממכה אביו ואמו מות יומת דילמא לאו אביו הוא.
וקשה דילמא איירי שקלסתר פניו דומה לשל אביו, אמנם יתכן שעדיין זה לא ודאות גמורה, אבל מכל מקום כבר אין כאן מקור לרוב דעלמא.
- 3 תגובות
- 199 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי זקן ויושב בישיבה
12 מאי 2019, 20:29
-
-
כמה הערות במסכת חולין
על ידי
שמואל דוד » 16 אפריל 2019, 06:41
זמן קריאה: 1 דקות
א) קלג:
הלוקח גז צאנו של עכו ם פטור מראשית הגז כו'
כ ה במתני' לקמן קלה. (ובאמת ליתא בתוספתא)
ויש לעיין מדוע לא תני כהן וצ ע
ב) קלו:
אין והתנן היו לו ב' מינים שחופות כו'
צ ע מדוע לא פירש י בניחותא כמו שפירש לעיל ולקמן?
ועיין בדק ס שיש גירסא בכת י דהא תניא ואולי גי' זו הי' לפני רש י...
ג)...
- 0 תגובות
- 101 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שמואל דוד
16 אפריל 2019, 06:41
-
-
חולין קלב
תגובות: 6
על ידי
שמואל דוד » 10 אפריל 2019, 16:47
זמן קריאה: 1 דקות
קלב.
רש״י ד״ה הלכתא כותיה דרב חסדא - דאמר לעיל המזיק מתנות או שאוכלי פטור מלשלם.
לכאורה צ״ע כוונת רש״י בזה, הרי כבר כתב כן לעיל בסוף קלא: ד״ה וכרב חסדא - דאמר מזיק מתנות כהונה או אוכלן פטור.
ועי׳ ר״ן.
- 6 תגובות
- 297 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שמואל דוד
12 אפריל 2019, 07:20
-
-
כדאמר ר׳ פלוני ... הכא נמי... - חולין קכד.
על ידי
שמואל דוד » 03 אפריל 2019, 07:33
זמן קריאה: 0 דקות
יש להעיר מדוע לפעמים פירש רש״י כדאמר - ״לקמן״ ״לקמיה״ או ציין למקום פלוני ולפעמים לא כתב כלום.
עוד יש להעיר מדוע מצייני הש״ס לפעמים ציינו למקומות שנמצא לשון זה ולפעמים לא כתבו כלום.
והנה ראה זה פלא בשדי חמד מערכת הדל״ת כלל ח ( ... ד&pgnum=96)
שהעיר על דברי הגמרא בחולין קכד ״כדאמר רב פפא במרודד״...
- 0 תגובות
- 124 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שמואל דוד
03 אפריל 2019, 07:33
-
-
חולין קכב
תגובות: 2
על ידי
שמואל דוד » 02 אפריל 2019, 00:48
זמן קריאה: 0 דקות
קכב:
רש״י ד״ה ולתפלה המהלך בדרך ״וגמר בלבו״ ורוצה ללון מבעוד יום כו׳
מה כוונת רש״י ז״ל במש״כ ״וגמר בלבו״ ?
- 2 תגובות
- 130 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שמואל דוד
02 אפריל 2019, 05:55
-
-
חולין קיט
תגובות: 2
על ידי
שמואל דוד » 28 מרץ 2019, 01:00
זמן קריאה: 0 דקות
קיט:
רש״י ד״ה המלאין שבשבלין מיטמאין ומטמאין - מוציאין ומכניסין טומאה לשבולותיה ואין מצטרפין דאינן שומר אלא יד.
צ״ע בכוונת רש״י ז״ל בדיבור זה, הרי כבר כתב כן בקיצור לעיל בד״ה מיטמאין ומטמאין ואין מצטרפין - דיד היא ואינה שומר.
- 2 תגובות
- 195 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שמואל דוד
31 מרץ 2019, 08:00
-
-
הגעני כפול או כזנב הלטאה
תגובות: 1
על ידי
במבי » 28 מרץ 2019, 14:33
זמן קריאה: 0 דקות
מבואר בחולין קיט. נקודה המייחדת את הפול, שאפשר לאחזו ביד בנוחות.
ואולי עפ ז י ל את דברי הכהנים בפסחים ג:
הכהן שאמר הגעני כפול, התכוון קיבלתי קצת אבל כמות שאפשר לאחזה.
והכהן שאמר כזנב הלטאה, התכוון קיבלתי קצת אך א א לאחזה כזנב הלטאה המקפץ ממקום למקום.
- 1 תגובות
- 161 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי פרלמן משה
28 מרץ 2019, 17:19
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח
הרשאות הפורום
הנכם לא רשאים לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא רשאים להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
הנכם לא רשאים לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
הנכם לא רשאים למחוק את הודעותיך בפורום זה
הנכם לא רשאים לצרף קבצים בפורום זה