כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
-
-
ביאור הירושלמי בע״ז שכותב שגודלו של הבעל הוא ״אפון״
תגובות: 8
על ידי
במבי » 18 מרץ 2022, 13:49
זמן קריאה: 3 דקות
בירושלמי כתוב שגודל של הבעל היה כאפון
דמר רבי יוסי בי רבי בון רב חמא בר גוריון בשם רב בעל ראש גוייה הוה וכאפון הוה ומה טעם וישימו להם בעל ברית לאלהים. מה טעמא דרבי עקיבה תעב תתעבנו כנדה מה טעמא דרבנן שקץ תשקצנו כשרץ וכו׳ (עבודה זרה ג - ו)
וכי הבעל היה כה קטן ?
בדקתי בויקיפדיה האמריקאית ואכן...
- 8 תגובות
- 447 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
21 יוני 2022, 09:31
-
-
ע"ז יח: - מבקש את עזרת הציבור לחפותה של הרבנית הקדושה ברוריה!
תגובות: 73
על ידי
טוב וחסד » 10 יוני 2019, 18:15
זמן קריאה: 39 דקות
רש י מביא אגדה ללא שום מקור בחז ל, אשר עולה ממנו עשרות קושיות, כאשר המסקנה המתבקשת שאין מציאות שאכן כך קרה.
כיצד הושמט המעשה על ידי רבינא ורב אשי גם יחד - עורכי התלמוד?! בעוד שכל המעשים מקידושין (דף פא, ע א) ועוד רבים על גדולי החכמים שכמעט נכשלו בחטא, כן הביאו ללא כל חשש.
- 73 תגובות
- 3449 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי פרלמן משה
25 פברואר 2022, 15:56
-
-
נשתקע הדבר ולא נאמר
תגובות: 7
על ידי
שבעים פנים לתורה » 08 פברואר 2022, 00:38
זמן קריאה: 2 דקות
ע ז דף ז:
גופא נחום המדי אומר אינו אסור אלא יום אחד לפני אידיהן אמרו לו נשתקע הדבר ולא נאמר
תניא אידך נחום המדי אומר מוכרין להן סוס זכר וזקן במלחמה אמרו לו נשתקע הדבר ולא נאמר
תניא נחום המדי אומר השבת מתעשר זרע וירק וזירין אמרו לו נשתקע הדבר ולא נאמר
אמר ליה רב אחא בר מניומי לאביי גברא רבה...
- 7 תגובות
- 164 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ליפמן
11 פברואר 2022, 10:45
-
-
רבית בהלוואת פירות שביעית
תגובות: 19
על ידי
איש תלמודי » 20 ינואר 2022, 19:15
זמן קריאה: 5 דקות
בע ז דף ס ב מבואר שמותר להלוות פירות שביעית תמורת פירות שמינית
ונשאלת השאלה דלכאורה הוה ריבית דפירות שמינית שוים יותר דאין בהם איסור סחורה והפסד וכן שמותר לינם למאכל בהמה
אשמח לתשובה חזקה
- 19 תגובות
- 130 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אברהם זינגר
27 ינואר 2022, 18:26
-
-
מעשה בברוריה אשת ר"מ
תגובות: 7
על ידי
אדיר במרום » 30 דצמבר 2021, 23:06
זמן קריאה: 2 דקות
היום מישהו הראה לי רש י בע ז י ח שמביא מעשה בברוריה אשת ר מ שלגלגה על דברי חז ל נשים דעתן קלה עליהן אמר לה ר מ חייך שתזדקקי לכך.
שלח לה ר מ תלמיד לפתותה עד שנאותה לו וכשגילתה שר מ עומד מאחורי זה חנקה את עצמה ומחמת אותו מעשה ברח ר מ לבבל.
מישהו יודע מאיפה המקור של המעשה? (לפני רש י)
היאך היה מותר לר...
- 7 תגובות
- 114 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אדיר במרום
30 דצמבר 2021, 23:25
-
-
יש הבדל בין תפילה שלא נדחית לתפילה שנשמעת ?
תגובות: 9
על ידי
י.ש. » 20 דצמבר 2021, 13:51
זמן קריאה: 3 דקות
ע ז דף ד:
תוד ה כיון דאיכא צבורא דמצלי לא מדחי. פי' ר ת הא דמשמע הכא דמהני אפי' כשהצבור מתפללין במקום אחר היינו דוקא דלא מדחי אבל אינה נשמעת אלא במקום שהצבור מתפללין כדאמרינן בפ ק דברכות ( דף ו. ) אין תפלתו של'. אדם נשמעת אלא עם הצבור:
יש הבדל בין תפילה שלא נדחית לתפילה שנשמעת ?
- 9 תגובות
- 94 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי י.ש.
20 דצמבר 2021, 23:18
-
-
פעם בשבעים שנה היו מרכיבים שלם על חיגר
תגובות: 3
על ידי
לעיתים רחוקות » 21 נובמבר 2021, 23:20
זמן קריאה: 0 דקות
הגמ' בע ז מספרת שהיה לרומאים יום איד פעם בשבעים שנה שהיו מרכיבים אדם שלם על אדם חיגר וכו' וכו' הרעיון הוא להראות את שלטונו של עשו על ישראל.
שמעתי פעם שעור של הגר מ שפירא שמבאר את פנימיות הסוגיא הזו, אם משהו יכול להפנות או לשלוח לי שעור שלו על הנושא בשמע או בכתב, אודה לו מאד.
- 3 תגובות
- 94 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ספר וסופר
21 נובמבר 2021, 23:36
-
-
- 0 תגובות
- 60 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משה נפתלי
17 נובמבר 2021, 09:06
-
-
קלנדא וסטרנורא - תקופות השנה מימות אדם הראשון?
תגובות: 2
על ידי
מבשן אשיב » 14 נובמבר 2021, 19:10
זמן קריאה: 1 דקות
בלימוד דף היומי דר''ה איקלע לידי מאמר מר''מ גנוט ובתו''ד כתב כי עונות השנה הנובעים מה'נקיפה' נוצרו לאחר המבול בגזירת 'עוד כל ימי הארץ' וכו'
הנה בגמ' ע''ז ח. אי' אמר רב חנן בר רבא קלנדא ח' ימים אחר תקופה סטרנורא ח' ימים לפני תקופה וסימנך ( תהלים קלט, ה ) אחור וקדם צרתני וגו' ת ר לפי שראה אדם הראשון...
- 2 תגובות
- 79 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי איש מזרע אהרן
14 נובמבר 2021, 22:51
-
-
גר תושב שקיבל עליו למול ולא מל - תמיהה ופליאה ?!
על ידי
אריק » 02 נובמבר 2021, 14:40
זמן קריאה: 1 דקות
עבודה זרה ס ה עמוד א
והאמר רבה בר בר חנה א ר יוחנן גר תושב שעברו עליו י ב חדש ולא מל הרי הוא כמין שבעובדי כוכבים התם כגון שקיבל עליו למול ולא מל
וכתב בגליון מהרש א עיין יו ד קי ט ס ג.
ולא מצאתי שם שום דבר קשור לעניין.
וצ ע.
וזה הלשון בשו ע יו ד קי ט ס ג
מותר ליתן משלו לחשוד לאכול דברים האסורי'...
- 0 תגובות
- 62 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אריק
02 נובמבר 2021, 14:40
-
-
- 16 תגובות
- 514 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יחיה
31 אוקטובר 2021, 10:31
-
-
אשה כמאן דמהילא דמיא (ע"ז כז.)
תגובות: 1
על ידי
במבי » 25 אוקטובר 2021, 19:01
זמן קריאה: 0 דקות
והתנן קונם שאני נהנה ממולים אסור בערלי ישראל ומותר במולי עובדי כוכבים אלמא אע ג דלא מהילי כמאן דמהילי דמו אלא איכא בינייהו אשה למ ד ואתה את בריתי תשמור ליכא דאשה לאו בת מילה היא ולמ ד המול ימול איכא דאשה כמאן דמהילא דמיא ומי איכא למאן דאמר אשה לא והכתיב (שמות ד, כה) ותקח צפורה צר קרי ביה ותקח...
- 1 תגובות
- 65 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
26 אוקטובר 2021, 07:09
-
-
ע"ז לו:, טעם שיהודה אמר הוציאוה ותשרף
תגובות: 3
על ידי
chagold » 22 מרץ 2018, 10:38
זמן קריאה: 2 דקות
הפשטות שהייתי סבור עד עתה, שהטעם שיהודה אמר הוציאוה ותשרף הוי' הוא כעין דין יבמה לחוץ (וברש י עה ת הביא הטעם שהוי בשריפה דהוי' בת כהן, והפשטות הוי' נמי דדנו אותה מחמת זיקתה - דעדיין לא הותרה לשוק - כדין בת כהן שזינתה).
אכן הנה בגמ' שם מוכיחים מזה את איסור חתנות לעכו ם דגזרוה בבית דינו של שם. והנה...
- 3 תגובות
- 544 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משה נפתלי
03 אוקטובר 2021, 00:20
-
-
בשמעתא ד'ההולכין לתרפות אסורין לשאת ולתת עמהם' (לא: – לב.)
על ידי
משה נפתלי » 27 יוני 2021, 12:01
זמן קריאה: 0 דקות
מנא הא מילתא דאמרי אינשי 'אַ גֶעוָוארֶענֶער אִיז עֶרְגֶער פוּן אַ גֶעבָּארֶענֶער'? דאמר שמואל:
גּוֹי הַהוֹלֵךְ לְתַרְפּוּת - בַּהֲלִיכָה אָסוּר, דְּאָתֵי וּמוֹדֵי קַמֵּי עֲבוֹדָה זָרָה, בַּחֲזִירָה מֻתָּר, מַאי דַּהֲוָה הֲוָה.
לעומתו:
יִשְׂרָאֵל (משומד) הַהוֹלֵךְ לְתַרְפּוּת - בֵּין...
- 0 תגובות
- 75 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משה נפתלי
27 יוני 2021, 12:01
-
-
נטל"פ בתבשיל
תגובות: 29
על ידי
נתן הבבלי » 05 יוני 2021, 23:08
זמן קריאה: 10 דקות
ע ז סז: רש י ד ה לאו נותן טעם לפגם הוא - בתמיה דהא פשיטא לן כל תבשיל שלן לילה אחד נפגם טעמו ועובר צורתו, צ ב וכי תבשיל של גוי שלן לילה אחד מותר לאוכלו דהוי נטל פ, והרי מה שאו' נטל פ זה בבלוע בקדירה, ולא במה שבעין.
- 29 תגובות
- 275 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי Elhanan
24 יוני 2021, 13:38
-
-
פרק אין מעמידין: יחוד בזמן שאשתו עמו
תגובות: 13
על ידי
משה נפתלי » 15 יוני 2021, 13:00
זמן קריאה: 4 דקות
לֹא תִּתְיַחֵד אִשָּׁה עִמָּהֶם . בְּמַאי עֲסִיקִינַן? אִילֵימָא בְּחַד, דִּכְוָתָהּ גַּבֵּי יִשְׂרָאֵל מִי שְׁרִי?!
לָא צְרִיכָא בְּאִשְׁתּוֹ עִמּוֹ, גּוֹי אֵין אִשְׁתּוֹ מְשַׁמַּרְתּוֹ, אֲבָל יִשְׂרָאֵל אִשְׁתּוֹ מְשַׁמַּרְתּוֹ.
רש י: גּוֹי אֵין אִשְׁתּוֹ מְשַׁמַּרְתּוֹ, דְּלָא קָפְדָה ,...
- 13 תגובות
- 314 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי דרומאי
16 יוני 2021, 10:08
-
-
ע"ז ג. עדות שישראל קיימו התורה.
תגובות: 7
על ידי
עניין » 13 יוני 2019, 07:53
זמן קריאה: 1 דקות
אמר להם הקב ה מכם יבאו ויעידו בהן בישראל שקיימו את התורה כולה יבא נמרוד ויעיד באברהם שלא עבד עבודת כוכבים יבא לבן ויעיד ביעקב שלא נחשד על הגזל תבא אשת פוטיפרע ותעיד ביוסף שלא נחשד על העבירה יבא נבוכד נצר ויעיד בחנניה מישאל ועזריה שלא השתחוו לצלם יבא דריוש ויעיד בדניאל שלא ביטל את התפלה יבא בלדד...
- 7 תגובות
- 403 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בבלי
29 מרץ 2021, 10:16
-
-
ה'בחירה' בחטא העגל - ע"ז ד:
תגובות: 3
על ידי
אוריאל » 22 ינואר 2018, 09:49
זמן קריאה: 2 דקות
א''ר יהושע בן לוי לא עשו ישראל את העגל אלא ליתן פתחון פה לבעלי תשובה שנאמר {דברים ה-כט} מי יתן והיה לבבם זה להם ליראה אותי כל הימים וגו' והיינו דא''ר יוחנן משום ר''ש בן יוחאי לא דוד ראוי לאותו מעשה ולא ישראל ראוין לאותו מעשה לא דוד ראוי לאותו מעשה דכתיב {תהילים קט-כב} ולבי חלל בקרבי ולא ישראל ראוין...
- 3 תגובות
- 633 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי עמנואל
25 מרץ 2021, 14:34
-
-
ה ע"א: לבטל מהם מלאך המות אי אפשר
על ידי
משה נפתלי » 24 מרץ 2021, 23:37
זמן קריאה: 1 דקות
'מִי יִתֵּן וְהָיָה לְבָבָם זֶה לָהֶם'. לְבַטֵּל מֵהֶם מַלְאַךְ הַמָּוֶת אִי אֶפְשָׁר, שֶׁכְּבָר נִגְזְרָה גְזֵרָה; הָא לֹא קִבְּלוּ יִשְׂרָאֵל אֶת הַתּוֹרָה אֶלָּא כְּדֵי שֶׁלֹּא תְּהֵא אֻמָּה וְלָשׁוֹן שׁוֹלֶטֶת בָּהֶן, שֶׁנֶּאֱמַר: 'לְמַעַן יִיטַב לָהֶם וְלִבְנֵיהֶם עַד עוֹלָם'.
רַבִּי יוֹסֵי...
- 0 תגובות
- 48 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משה נפתלי
24 מרץ 2021, 23:37
-
-
טבילת כלי זכוכית
תגובות: 12
על ידי
נתן הבבלי » 22 פברואר 2021, 21:52
זמן קריאה: 2 דקות
האם יש מ ד שטבילתם מהתורה
האם יש ראשון שכתב שהם מדרבנן
אודה מאוד מי שיכול לעזור בזה
- 12 תגובות
- 228 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כמעיין המתגבר
23 פברואר 2021, 21:34
-
-
בעניין ליבון
תגובות: 5
על ידי
נתן הבבלי » 03 פברואר 2021, 21:43
זמן קריאה: 1 דקות
ע ז עו. ועד כמה מלבנן אמר רבי מני עד שתסיר קליפתן ובירושלמי הלבון צריך שיהיו ניצוצות מנתזין ממנו, ובטוש ע סי' תנא הביאו את הירושלמי, וצ ב מדוע לא הביאו את הבבלי.
ועוד צ ב אמאי בעינן כולי האי ולא אמרי' כבולעו כך פולטו, ואם לא היה בבולעו הסרת קליפה או ניצוצות גם בפולטו א צ.
- 5 תגובות
- 102 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי איש ווילנא
03 פברואר 2021, 22:30
-
-
- 4 תגובות
- 155 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי למה זה תשאל לשמי
30 נובמבר 2020, 23:10
-
-
חויא דבר הדיא (© לBBC)
תגובות: 3
על ידי
במבי » 20 אוקטובר 2020, 19:38
זמן קריאה: 1 דקות
הגמ' בע ז מספרת
...רבי ינאי הוה בי עכבורי ואמרי ליה בר הדיא הוה בי עכבורי הוו יתבי והוו קא שתו חמרא מזיגא פש להו חמרא בכובא וצרונהי בפרונקא וחזיא לההוא חיויא דשקיל מיא ורמא בכובא עד דמלא בכובא וסליק חמרא עילויה פרונקא ושתי... (דף ל.)
כותב רבינו חננאל במקום, כובא כלי היא כגון אשישה וכיוצא בה...
- 3 תגובות
- 194 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
21 אוקטובר 2020, 09:02
-
-
אנטונינוס והריגת שומריו.
תגובות: 4
על ידי
במבי » 02 ינואר 2019, 23:27
זמן קריאה: 1 דקות
בעל סדר הדורות כותב בערך אנטונינוס
איש חכם,ומבקש שלום ולא יוצא למלחמה אלא ע י הכרח גדול ומורגל בפיו לומר מוטב שיחיה אחד מעמי, משימותו אלף משונאי (ג' אלפים תת ק)
ומעניין להשוות לנאמר בגמרא שבעת שהיה הולך ללמוד עם רבי, היה הורג כל יום ב' מעבדיו. (ע ז י:)
בבחינת טוב לי יום בחצירך מאלף.
- 4 תגובות
- 226 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי chagold
04 אוקטובר 2020, 21:08
-
-
עבודה זרה ל"ג ביאור הפמג
על ידי
עפר תלמידי חכמים » 04 אוגוסט 2020, 19:28
זמן קריאה: 1 דקות
ברייתא דל ג. ת ר קנקנים של עכו ם חדשים גרודים מותרין ישנים ומזופפין עכו ם נותן לתוכן יין וישראל נותן לתוכן מים ופירש רש י ישראל נותן לתוכן שלשה ימים מים ומערן מע ל כדאמרינן ומותרין ו ביאר הפמ ג (בשו ע י ד צ ט משצ ז ט ו) והיינו דומיא דסיפא דישראל נותן ציר או מורייס להכשיר הקנקנים שהציר והמורייס...
- 0 תגובות
- 101 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי עפר תלמידי חכמים
04 אוגוסט 2020, 19:28
-
-
עבודה זרה דף סד. בדין 'רוצה בקיומו' וקושיא בדף נט:
תגובות: 7
על ידי
יושב אוהלים » 08 יולי 2020, 22:45
זמן קריאה: 5 דקות
עבודה זרה דף סד.
בגמ' ישראל שהיה נושה בעובד כוכבים מנה ... אבל אם אמר לו המתן לי עד שאמכור עבודת כוכבים ואביא לך, יין נסך ואביא לך, אסור מאי שנא רישא ומאי שנא סיפא אמר רב ששת סיפא משום דהוה ליה כי רוצה בקיומו.
והיינו שכיון שהישראל רוצה בקיומו של הע ז או היין נסך כדי שיוכל העכו ם לפרוע לו את...
- 7 תגובות
- 156 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
09 יולי 2020, 16:26
-
-
ביאור תשובת מרן הגר"ח שלש מאות גרבי יין של תפוחים של ע' שנה
תגובות: 21
על ידי
נתן הבבלי » 06 מאי 2020, 16:06
זמן קריאה: 8 דקות
שאלתי למרןבגמ' ע ז מ: פעם אחת חש אבא במעיו וכו ' בדקו ומצאו עובד כוכבים אחד שהיה לו שלש מאות גרבי יין של תפוחים של ע ' שנה , ושתה ונתרפא . מה נפק מ כמה גרבי יין היו לאותו גוי .
תשובה : נ מ לענין נדרים .
צ ב כוונותו
- 21 תגובות
- 583 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בלדד השוחי
20 מאי 2020, 23:32
-
-
ע"ז יח. למה הבת קול אמרה שרחב"ת מזומן לעוה"ב - לא פשוט?!
תגובות: 2
על ידי
טוב וחסד » 03 אפריל 2019, 19:35
זמן קריאה: 0 דקות
בס ד
במעשה עם התנא הקדוש רבי חנינא בן תרדיון, מסופר (שם): יצאה בת קול ואמרה: רבי חנינא בן תרדיון וקלצטונירי מזומנין הן לחיי העולם הבא . פלא הוא למה בכלל היה צריך להזכיר את שמו, וכי לא היה פשוט וברור שהתנא הקדוש מזומן לעוה ב - די להזכיר רק את שמו של הקלצטונירי ?!
- 2 תגובות
- 248 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
30 דצמבר 2019, 17:11
-
-
צמר ופשתן
תגובות: 4
על ידי
יוסף יוסף » 30 אוגוסט 2018, 21:24
זמן קריאה: 2 דקות
יצא לי השבוע ללמוד שתי גמרות לגמרי נפרדים אך הוקשה לי קושיא מאחד למשנהו
הגמרא בע ז עה. מביאה שמסננת יין של גוי שעשויה משער אדם צריכה ניגוב (כי כמעט ולא בולעת)
אם עשויה מצמר צריכה הדחה, אך עם עשויה מכיתנא צריכה יישון
מבאר רש י כי פשתן בולע יותר מצמר ולכן לא מספיק הדחה אלא צריך יישון
הגמרא בבא מציעא...
- 4 תגובות
- 250 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הפקדתי שומרים
31 אוגוסט 2018, 09:40
-
-
מסכת עבודה זרה דף ל''ט עמוד א'
תגובות: 2
על ידי
יעקב. ב » 26 יולי 2018, 00:45
זמן קריאה: 1 דקות
''אמר אביי חמרא דימא שרי'', חמור ים מותר באכילה. ביאר הרי''ף ''כללא דמילתא כל דאית ליה קילפי (קשקשים) שרי''. היינו בהמות וחיות הים מותרים או אסורים על פי סימני דגים.
דנו בספר ''לב אריה'' על מסכת חולין דף כ''ז האם דינם של בהמות וחיות הים כדג שאין צריך שחיטה.
מה הדין לגבי דם, שדם דגים מותר לכתחילה...
- 2 תגובות
- 300 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יעקב. ב
27 יולי 2018, 12:48
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח
הרשאות הפורום
הנכם לא רשאים לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא רשאים להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
הנכם לא רשאים לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
הנכם לא רשאים למחוק את הודעותיך בפורום זה
הנכם לא רשאים לצרף קבצים בפורום זה