כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
-
-
בטעם היתר חיתוך עובר במעי אמו.
תגובות: 5
על ידי
הצעיר שבחבורה » 09 אוגוסט 2022, 23:46
זמן קריאה: 1 דקות
נתעוררתי בעקבות המובא ב אשכול זה
כתב הרמב ם (רוצח א ט)
הרי זו מצות לא תעשה שלא לחוס על נפש הרודף. לפיכך הורו חכמים שהעוברה שהיא מקשה לילד מותר לחתוך העובר במיעיה בין בסם בין ביד מפני שהוא כרודף אחריה להורגה, ואם משהוציא ראשו אין נוגעין בו שאין דוחין נפש מפני נפש וזהו טבעו של עולם.
והשולחן...
- 5 תגובות
- 90 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן עזאי
10 אוגוסט 2022, 00:56
-
-
- 3 תגובות
- 102 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אלף בית גימל
31 יולי 2022, 09:15
-
-
- 49 תגובות
- 311 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אלף בית גימל
31 יולי 2022, 00:04
-
-
שאלה לבקיאים בסדר נזיקין
תגובות: 2
על ידי
מגיה ספרים שבירושלים » 28 יולי 2022, 12:14
זמן קריאה: 1 דקות
אבקש עזרה בביאור כוונת ספר החינוך והרמב ם דלהלן.
בספר החינוך מצוה תקמ ו להסיר המכשולים והנגפים מכל משכנותינו, ועל זה נאמר ועשית מעקה לגגך , ובסוף המצוה כתב ויתר פרטיה מבוארים בבבא קמא ובמקומות מסנהדרין . מה שכתב בבבא קמא יעויין בב ק טו ע ב, מו ע א, נא ע א, פג ע א (לקחתי את זה ממה שציינו בספר המצוות...
- 2 תגובות
- 84 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי דוד ה.
29 יולי 2022, 02:01
-
-
יהודי הרודף אחר ב"נ (שומר ז' מצוות) האם יכול אדם שלישי להרוג הרודף
תגובות: 8
על ידי
רפי מאמאן » 20 יולי 2022, 01:50
זמן קריאה: 3 דקות
עד היום היה פשוט לי שיהודי הרודף אחר גוי, אף כי איסור גדול עושה וחייב מיתה ביד ש מ מ לא ניתן להצילו בנפשו, כן מפורש במנ ח מצוה רצו, והוא (כמעט) גמ' מפורשת בסוף סוגיית בן סורר דאיתא שם ראה שישראל הוא ובן ברית הוא ע ש,
אמנם כעת מצאתי להגאון ר' ב צ אבא שאול בספרו שנסתפק במקרה ולא הרחיב מעבר לכך, שאלתי...
- 8 תגובות
- 147 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אין חכמה
20 יולי 2022, 22:27
-
-
סנהדרין עג. האם איסור עריות הוא בין אדם לחבירו או בין אדם למקום?
תגובות: 9
על ידי
צדיק האמת » 14 יולי 2022, 12:41
זמן קריאה: 4 דקות
במש' ואלו הן שמצילין אותן בנפשן הרודף אחר וכו' ואחר הזכר ואחר נערה המאורסה .
וברש י: ואלו שמצילין אותן. מן העבירה: בנפשן. ניתנו ליהרג לכל אדם כדי להצילן מן העבירה:
ובד ה אבל. וכו' דלא ניתן להצילו בנפשו אלא מדבר שהוא ערוה ויש בה קלון ופגם לנרדף כגון זכר ונערה המאורסה וכו':
הנה מחד כ' רש י דהדין הוא...
- 9 תגובות
- 161 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי צדיק האמת
17 יולי 2022, 13:29
-
-
סנהדרין עב: רש"י ד"ה זו היא התראתו
על ידי
צדיק האמת » 14 יולי 2022, 12:21
זמן קריאה: 0 דקות
אבל נכנס לחצרו אינו הורגו עד שיתרו בו בעדים וכו' וזה יקבל עליו התראה ויאמר יודע אני וע מ כן אני עושה .
וצ ע דבדברי הגמ' משמע דלר' הונא כי ידעי' דהוה רודף לא בעי' התראה, וא צ קבלת התראה, ולמה לא סגי שיאמר יודע אני שהוא כן.
- 0 תגובות
- 25 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי צדיק האמת
14 יולי 2022, 12:21
-
-
מלך מסתפר בכל יום
תגובות: 4
על ידי
מנחם מענדל שפרינגר » 11 יולי 2022, 20:19
זמן קריאה: 2 דקות
דף כ ב עמוד ב'
(מקור הדברים ברמב ם אבל אין פורום כזה):
ת ר מלך מסתפר בכל יום...
שנאמר: (ישעיהו לג, יז)
מלך ביפיו תחזינה עיניך
ובתורת מנחם תשמ ה ח ג עמ' 1654:
(העדפתי להביא את הדברים
מאיפה שהתעוררה לי השאלה:)
א) בחוה מ האם התספורת צריכה להיות בשינוי (כמו השקאת שדות בחוה מ)
ב) בשבת ויו ט האם...
- 4 תגובות
- 125 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי פינחס רוזנצוויג
12 יולי 2022, 11:02
-
-
- 17 תגובות
- 185 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אלף בית גימל
05 יולי 2022, 23:45
-
-
האם יהרג ולא יעבור ברציחה ועריות הוא דין מדרבנן חלק א
תגובות: 10
על ידי
אלף בית גימל » 17 יוני 2022, 13:32
זמן קריאה: 19 דקות
נמנו וגמרו רציחה עריות 1.pdf בס ד
פרשת שלח לך מה המחלוקת בן רבי ישמעאל ורבי אליעזר על ייהרג ולא יעבור בעבודה זרה ? למה הגמרא לא מביאה את שני צדדי המחלוקת ברציחה ועריות בנידון של ייהרג ולא יעבור ? האם הסברא מה דמך סמוק משל חברך קשור בדין חשבונו של העולם שהעולם נידון אחר רובו וצריך אדם לראות את...
- 10 תגובות
- 221 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אלף בית גימל
01 יולי 2022, 14:58
-
-
בענין יהרג ואל יעבור
תגובות: 19
על ידי
משה נפתלי » 11 יוני 2022, 23:46
זמן קריאה: 5 דקות
אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מִשֻּׁם רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יְהוֹצָדָק: נִמְנוּ וְגָמְרוּ בַּעֲלִיַּת בֵּית נִתְזָה בְּלֹד: כָּל עֲבֵרוֹת שֶׁבַּתּוֹרָה אִם אוֹמְרִין לְאָדָם עֲבֹר וְאַל תֵּהָרֵג - יַעֲבֹר וְאַל יֵהָרֵג, חוּץ מֵעֲבוֹדָה זָרָה וְגִלּוּי עֲרָיוֹת וּשְׁפִיכוּת דָּמִים.
ויש להבין, מה נשתנה...
- 19 תגובות
- 337 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אלף בית גימל
24 יוני 2022, 10:31
-
-
בעניין פלטיאל
תגובות: 4
על ידי
נתן הבבלי » 21 יוני 2022, 22:36
זמן קריאה: 1 דקות
סנהדרין יט: כתיב פלטי וכתיב פלטיאל אמר רבי יוחנן: פלטי שמו, ולמה נקרא שמו פלטיאל - שפלטו אל מן העבירה, מה עשה? נעץ חרב בינו לבינה, אמר: כל העוסק בדבר זה ידקר בחרב זה , וצ ב האיך התייחד איתה.
- 4 תגובות
- 76 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי התורה היא חיינו
21 יוני 2022, 22:59
-
-
אין בית דין שקול?!
תגובות: 12
על ידי
מנחם מענדל שפרינגר » 06 מאי 2022, 09:29
זמן קריאה: 4 דקות
במסכת סנהדרין פ ה מ ד:
אָמַר אֶחָד מִן הַתַּלְמִידִים:
יֶשׁ לִי לְלַמֵּד עָלָיו זְכוּת ,
מַעֲלִין וּמוֹשִׁיבִין אוֹתוֹ עִמָּהֶן,
וְלֹא הָיָה יוֹרֵד מִשָּׁם כָּל הַיּוֹם.
אִם יֵשׁ מַמָּשׁ בִּדְבָרָיו,
שׁוֹמְעִין לוֹ.
ופירש הברטנורא:
אֵינוֹ יוֹרֵד מִשָּׁם כָּל הַיּוֹם.
וַאֲפִלּוּ שֶׁאֵין מַמָּשׁ...
- 12 תגובות
- 99 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הצעיר שבחבורה
06 מאי 2022, 17:33
-
-
דיני ממונות בשלשה - מה החידוש?
תגובות: 8
על ידי
פשוטאי » 02 מאי 2022, 16:40
זמן קריאה: 3 דקות
בריש מסכת סנהדרין, דיני ממונות בשלשה וכו'.
ולכאורה צ ב איזה הלכה התחדשה בזה.
דהא עיקר החיוב (מלבד בקנס) חל אף אם בי ד לא חייבו אותו.
ואי נימא לעניין כפייה הרי בכל דיני התורה אין כופין בפחות משלשה (גיטין פח', ולכה פ כן דעת קצוה ח ג' א').
ואם שניים מתווכחים ביניהם, הרי שאם הכריעו כדין שוב אי ז תלוי...
- 8 תגובות
- 181 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי פשוטאי
03 מאי 2022, 02:10
-
-
ספר טוב על סנהדרין.
תגובות: 6
על ידי
זאב בודד » 02 אפריל 2022, 21:49
זמן קריאה: 1 דקות
מישהו מכיר ספר שמקיף או לכה''פ פותח, את עיקרי שיטות הראשונים והנושאים, בכל סנהדרין?
- 6 תגובות
- 212 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יוספי
02 אפריל 2022, 23:58
-
-
לחתוך יד חברו אם מאויים במוות
תגובות: 1
על ידי
התורה היא חיינו » 23 פברואר 2022, 01:13
זמן קריאה: 0 דקות
אם אומרים לו לאדם או חתוך יד חברך או נהרגך.
ולעניין לגזול ממון כדי להינצל ממות, יש בזה מח' ראשונים.
ולפי הראשונים שאסור בממון כ ש שאסור אף כאן אך לראשונים שבממון מותר יש לדון.
והסברא נותנת שיהיה אסור לחתוך יד חברו. על אף שימות על ידי זה.
אך ראיה שמותר לחתוך שבעניין אמרו או הרוג חברך, או...
- 1 תגובות
- 104 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יהודי מאמין בן מאמין
23 פברואר 2022, 08:44
-
-
רודף
תגובות: 13
על ידי
מיכי » 04 פברואר 2022, 11:42
זמן קריאה: 2 דקות
ברצוני לדון מה הדין באדם הרודף חבירו להורגו, וירה חץ בליבו, הדרך היחידה להציל את הנרדף היא להוציא את לב הרודף ולהשתילו בליבו של הנרדף האם מותר לעשות כן.
אפשר לדון משני טעמים להתיר
א. כיוון דמצילין את הנרדף בנפש הרודף ואעפ י שבדרך כלל אם כבר ירה את החץ אין תועלת יותר אבל במקרה דנן שיש תועלת אז...
- 13 תגובות
- 218 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מיכי
09 פברואר 2022, 22:50
-
-
דעת רבינו דוד דאין דין אשו משום חיציו באבן הנופלת לתחת - דף עז
תגובות: 8
על ידי
בן עזאי » 10 ינואר 2022, 23:27
זמן קריאה: 2 דקות
הנה כ' הר ן סנהדרין ע ז: בשם רבינו דוד, לבאר הא דאיתא שם דאבן שזרקה למעלה ונפלה לתחת והרגה דפטור ע ז, דאין אומרים אשו משום חיציו אלא באסו מ שנעשה כאן פעולה ע י הרוח מצויה והרוח מתייחסת למניח, משא כ באבן הנופלת לתחת אין בה פועל של כלל אלא שמחמת כובדה היא יורדת ואף אם הרגו בירידתו לא נעשה זה בפועל...
- 8 תגובות
- 114 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן עזאי
11 ינואר 2022, 13:38
-
-
הוציאה יראתה מתוך חיקה אמרה לו עבוד לזה (סנהדרין קו) ביאורו
תגובות: 9
על ידי
במבי » 23 נובמבר 2021, 14:58
זמן קריאה: 6 דקות
א ר אבא בר כהנא כאדם שמקלל את עצמו ותולה קללתו באחרים אמר להם אלהיהם של אלו שונא זימה הוא והם מתאוים לכלי פשתן בוא ואשיאך עצה עשה להן קלעים והושיב בהן זונות זקינה מבחוץ וילדה מבפנים וימכרו להן כלי פשתן עשה להן קלעים מהר שלג עד בית הישימות והושיב בהן זונות זקינה מבחוץ וילדה מבפנים ובשעה שישראל...
- 9 תגובות
- 256 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
24 נובמבר 2021, 14:12
-
-
למה נח לא הדליק נרות בתיבה להאיר לו - פשט בתשובת מרן הגר"ח
תגובות: 39
על ידי
נתן הבבלי » 05 מאי 2020, 18:24
זמן קריאה: 15 דקות
שאלתי את מרן הגר ח בסנהדרין קח: אמר לו הקדוש ברוך הוא לנח : קבע בה אבנים טובות ומרגליות , כדי שיהיו מאירות לכם כצהרים , צ ב מדוע היה צריך ציוו מהקב ה על זה , וכי לא היה לו נרות להדליק .
וענה לי המבול כיבה את כל הנרות .
מה ביאור תשובתו
- 39 תגובות
- 955 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי עלה מבבל
27 אוקטובר 2021, 19:00
-
-
סנהדרין קד. - כיצד מאכיל נו"ט ורעל - זוכה להשראת שכינה?
תגובות: 10
על ידי
מבין ענין » 24 יוני 2020, 09:56
זמן קריאה: 3 דקות
תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף קד עמוד א
ומשרה שכינה על נביאי הבעל - מחבירו של עדו הנביא, דכתיב ויהי הם ישבים אל השלחן ויהי דבר ה' אל הנביא אשר השיבו.
מעולם התפלאתי. הרי עדו הנביא הוזהר שלא לאכול שם. ונביא השקר הרשע הטעהו שקיבל נבואה שיאכל אצלו.
אם כן האכילו לא פחות מנבילות וטריפות - דהיינו לאו של...
- 10 תגובות
- 226 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יהודה זעירא
24 אוקטובר 2021, 23:42
-
-
הערות והארות בפרק חלק
תגובות: 26
על ידי
משה נפתלי » 14 מאי 2021, 09:58
זמן קריאה: 11 דקות
צט, א
רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן קָרְחָה אוֹמֵר: כָּל הַלּוֹמֵד תּוֹרָה וְאֵינוֹ חוֹזֵר עָלֶיהָ, דּוֹמֶה לְאָדָם שֶׁזּוֹרֵעַ וְאֵינוֹ קוֹצֵר.
רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר, כָּל הַלּוֹמֵד תּוֹרָה וּמְשַׁכְּחָהּ , דּוֹמֶה לְאִשָּׁה שֶׁיּוֹלֶדֶת וְקוֹבֶרֶת.
ויש להבין, משכחהּ מחמת מאי?
ודוחק לומר...
- 26 תגובות
- 599 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יחיה
20 אוקטובר 2021, 20:12
-
-
למה עדות זה לא לשה"ר?
תגובות: 8
על ידי
ברוךווייס » 23 ספטמבר 2021, 23:19
זמן קריאה: 2 דקות
האם כל ההיתר להגיד עדות זה כי זה לתועלת?
אם כן מי שקשה לו לא לכוון לבזות את חבירו לא יוכל להעיד?
- 8 תגובות
- 153 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי עמק יזרעאל
24 ספטמבר 2021, 03:05
-
-
תירוץ קושית תוס' איך יתכן בעל אוב דשאול
על ידי
במבי » 10 ספטמבר 2021, 07:36
זמן קריאה: 1 דקות
ת ר בעל אוב זה המדבר בין הפרקים ומבין אצילי ידיו ידעוני זה המניח עצם ידוע בפיו והוא מדבר מאליו זמיתיבי (ישעיהו כט, ד) והיה כאוב מארץ קולך מאי לאו דמשתעי כי אורחיה לא דסליק ויתיב בין הפרקים ומשתעי תא שמע (שמואל א כח, יג) ותאמר האשה אל שאול אלהים ראיתי עולים מן הארץ מאי לאו דמשתעי כי אורחיה לא דיתיב...
- 0 תגובות
- 86 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
10 ספטמבר 2021, 07:36
-
-
קנין עבד כנעני לקטן
תגובות: 13
על ידי
יוספי » 03 ספטמבר 2021, 00:50
זמן קריאה: 5 דקות
האם מהני קנין עבד כנעני שיקנה לקטן.
אם אפשר ראיות או מ מ.
אם כן - מה הקשה תוס' (בריש בן סורר ומורה) האיך שייך גזל מגר קטן.
אם לא אמאי לא, הא לא נצרך כלל לקנין הקטן.
(אם נימא שמהני - הרי היא כתי' התוס' שיכול לזכות בחוב, וכל קנין כסף הרי היא כחוב אי נסבור כטעמא דכסף החוזר).
- 13 תגובות
- 150 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אורח 2
05 ספטמבר 2021, 14:52
-
-
ברכת המלך על הספר תורה והמסתעף
תגובות: 34
על ידי
במבי » 12 אוגוסט 2021, 14:03
זמן קריאה: 8 דקות
למלך יש מצווה לשאת איתו ספר תורה כל ימי חייו ומסתמא הוא גם יברך עליו בשעה שהוא מניח את הס״ת כגון שחוזר מבית הכסא ומבית המרחץ, ולישון עם הס״ת ייתכן שישן שהרי הגמ׳ אומרת
אינו נכנס לא לבית הכסא ולא לבית המרחץ שנאמר והיתה עמו וקרא בו (דברים יז-יט) מקום הראוי לקרוא (סנהדרין כא:)
ומה הדין בשעת תשמיש ?...
- 34 תגובות
- 405 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הכהן
19 אוגוסט 2021, 13:45
-
-
בשבילי ניברא העולם
תגובות: 37
על ידי
משה בן חנינא » 24 יוני 2021, 20:25
זמן קריאה: 20 דקות
כתב הרמב''ם :
הרי כל באי עולם בצורת אדם הראשון הם נבראים ואין פני כל אחד מהן דומין לפני חבירו לפיכך כל אחד ואחד יכול לומר בשבילי נברא העולם
דבריו כאן הם על פי המשנה :
ומלך מלכי המלכים הק'ב'ה' טבע את כל האדם בחותמו של אדן הראשון ואין אחד מהן דומה לחבירו לפיכך כל אחד ואחד חייב לומ' בשבילי...
- 37 תגובות
- 580 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אלי הרשבורג
28 יוני 2021, 08:33
-
-
- 12 תגובות
- 246 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משבט הכהונא
23 מאי 2021, 14:38
-
-
אין אשה כורתת ברית אלא למי שעשאה כלי - במה?
תגובות: 14
על ידי
דוד חיים » 10 מאי 2021, 21:53
זמן קריאה: 6 דקות
סנהדרין כב, ב: אמר רב שמואל בר אוניא משמיה דרב אשה גולם היא ואינה כורתת ברית אלא למי שעשאה כלי שנאמר (ישעיהו נד, ה) כי בועליך עושיך ה' צבאות שמו.
ויש לברר האם תלוי בהסרת הבתולים או בביאה הראשונה, או דבר אחר.
והיודע בה דברים ישא ברכה מאת ה'.
- 14 תגובות
- 818 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי דוד חיים
11 מאי 2021, 14:10
-
-
בעובדא דר"ל, רחב"ז ורשבי"ה, דף כ"ו.
תגובות: 8
על ידי
HaimL » 19 אפריל 2021, 18:59
זמן קריאה: 2 דקות
אתא לקמיה דרבי יוחנן א ל בני אדם החשודין על השביעית כשרין לעבר שנה וכו'
ובפירש י
החשודין - על השביעית. שנעשו סניגורין לרשעים:
---
קצת תמוה לי, דהא תנן וֶהֱוֵי דָן אֶת כָל הָאָדָם לְכַף זְכוּת, ובפשטות, משמע שלא היה בידם לעכב או למחות ביד החורש והמכסח, א כ תיתי להו שדנו אותם לכף זכות.
- 8 תגובות
- 161 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
21 אפריל 2021, 07:47
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח
הרשאות הפורום
הנכם לא רשאים לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא רשאים להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
הנכם לא רשאים לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
הנכם לא רשאים למחוק את הודעותיך בפורום זה
הנכם לא רשאים לצרף קבצים בפורום זה