כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
-
-
אם ההלכה "אחרי רבים להטות" מדוע בתנורו של עכנאי פסקו מהשמיים כר"א ?
תגובות: 2
על ידי
במבי » 11 אפריל 2021, 13:50
זמן קריאה: 2 דקות
תנן התם חתכו חוליות ונתן חול בין חוליא לחוליא ר א מטהר וחכמים מטמאין וזה הוא תנור של עכנאי מאי עכנאי אמר רב יהודה אמר שמואל שהקיפו דברים כעכנא זו וטמאוהו תנא באותו היום השיב רבי אליעזר כל תשובות שבעולם ולא קיבלו הימנו באמר להם אם הלכה כמותי חרוב זה יוכיח נעקר חרוב ממקומו מאה אמה ואמרי לה ארבע מאות...
- 2 תגובות
- 55 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ברוךווייס
11 אפריל 2021, 17:07
-
-
ברי ושמא באבידה ובגזילה
תגובות: 37
על ידי
איש אל רעהו » 29 פברואר 2020, 22:28
זמן קריאה: 19 דקות
השבת אבידה מועיל רק על ידי סימנים.
וידועה קושייתו של הפנ י למה אין בזה דין של ברי ושמא, והרי המוצא אינו מוחזק.
ובשם הגר ח מובא שברי ושמא לא מועיל לקיים את דין ההשבה, ולהשבה צריך בירור.
והנה לענין גזילה נחלקו ר ט ור ע במי שגזל וחמישה תובעין אותו אם מניח גזילה ומסתלק או שמשלם לכל אחד ואחד.
ומשמע שאם...
- 37 תגובות
- 524 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי למען לא ניגע לריק
16 מרץ 2021, 13:04
-
-
בדין שטר
תגובות: 12
על ידי
האמת? » 15 מרץ 2021, 18:45
זמן קריאה: 2 דקות
נתבאר בגמ' ב מ דף ז. שכאשר שנים אדוקין בשטר במקוים דברי הכל יחלוקו
ולכאו' כ' כאן כהיסוד הידוע דשטר אינו רק ראיה של שטרך בידי מאי בעית .
ואשמח אם מישהו מחברי הפורום הנכבד יוכל להסביר מהו אם כן כוחו של השטר שע י אחיזה פיזית בו הדין הוא יחלוקו.
- 12 תגובות
- 92 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי האמת?
16 מרץ 2021, 01:52
-
-
זוטו של ים
תגובות: 12
על ידי
טוביה פריד » 08 מרץ 2021, 22:29
זמן קריאה: 4 דקות
זוטו של ים - מקומות בשפת הים שדרך הים לחזור לאחוריו י' פרסאות או חמשה עשר פרסאות פעמיים ביום ושוטף מה שמוצא שם והולך זוטו לשון גודל ושירוע בלשון יווני כמו שכתבו הזקנים לתלמי המלך ואל אצילי ואל זאטוטי.
האם מאן דהו שמע על מקום בגלובוס שהים חזר לאחוריו כ''כ הרבה אחורה?? פעמיים ביום?? 15 פרסאות=60...
- 12 תגובות
- 176 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי זאת ועוד
09 מרץ 2021, 10:28
-
-
- 1 תגובות
- 35 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי פינחס רוזנצוויג
23 פברואר 2021, 08:16
-
-
דף כח: דעת ר''י שלהכרזת אבידה מספיק שבוע
תגובות: 1
על ידי
תורתו אומנותו » 17 ינואר 2021, 20:58
זמן קריאה: 2 דקות
תנן במשנה ''ר''י אומר שלוש רגלים, ואחר הרגל האחרון שבעה ימים, כדי שילך לביתו שלושה, ויחזור שלושה, ויכריז יום אחד''
והקשתה הגמ': ''ר''ג אומר בז' בו ט''ו יום אחר החג, כדי שיגיע אחרון שבישראל לנהר פרת''?
ותירץ רב יוסף: ''במקדש ראשון דנפישי טובא בעינן כולי האי (ט''ו יום), במקדש שני דלא נפישי טובא, לא...
- 1 תגובות
- 69 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אור זורח
19 פברואר 2021, 11:55
-
-
דין גוללו וקורא בו במפקיד
תגובות: 4
על ידי
מישהו12 » 12 ינואר 2021, 11:26
זמן קריאה: 1 דקות
ראיתי הפניה בנושא לרבנו ירוחם נתיב ל ח ב.
לא מצאתי את זה בשום מקום (בהברובוקס יש עד נתיב כ א ובאוצר החוכמה יש דילוג אחרי נתיב כט עוברים יש לנתיב לב)
מישהו יודע לעזור? תודה רבה
- 4 תגובות
- 51 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי זאת ועוד
12 ינואר 2021, 16:09
-
-
רבית בשוחד
תגובות: 19
על ידי
החושב » 01 מרץ 2020, 21:50
זמן קריאה: 8 דקות
יש לעיין מה הדין אם בעל דין הלוה לדיין מעות ע מ שיחזיר לו האם הוא עובר על איסור רבית ואיסור שוחד
דמצד אחד יש לומר דכיון דברשת רבית נאמר דאסור לו לקבל דבר תמורת ההלואה א כ השוחד לא הוי תמורת ההלואה וא כ לא הוי לא רבית ולא שוחד
או דיש לומר דפרשת שוחד אמרה דנתינת מעות עבור דין הוי מקח וא כ הרי הוא...
- 19 תגובות
- 187 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יד אבשלום
29 דצמבר 2020, 15:56
-
-
האם אי ידיעה על קיום הממון נחשבת כיאוש?
תגובות: 12
על ידי
שומר שבת » 11 דצמבר 2019, 13:31
זמן קריאה: 4 דקות
לדוגמא, אדם יש לו כיס מלא מעות, אבל אינו זוכר כמה מעות יש לו בכיסו, משמש בכיסו ובדק את מעותיו, מצד אחד הוא אינו יודע כלל שנפלו לו מעות, מצד שני הוא בכלל אינו יודע על קיומם, לפי דעתו - סך מעות אלה היו בכיסו כבר מתחילה, האם נחשב דבר זה ליאוש?
או לדוגמא, אדם הניח חפץ במקום מסויים ושכח כלל מקיומו של...
- 12 תגובות
- 165 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יד אבשלום
22 דצמבר 2020, 21:00
-
-
- 0 תגובות
- 33 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מה אדבר
09 דצמבר 2020, 11:25
-
-
- 6 תגובות
- 93 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
26 אוקטובר 2020, 12:39
-
-
מה יכולים בי"ד לעשות לשומר שמשלם ולא רוצה להשבע שאינה ברשותו?
תגובות: 5
על ידי
בן המתחטא » 19 אוקטובר 2020, 16:59
זמן קריאה: 1 דקות
הגמ' אומרת שגם אם השומר משלם, צריך הוא להשבע שאינה ברשותו.
והנה בכל שאר השבועות -דאורייתא עכ פ- יש מתוך שאינו יכול לישבע משלם.
ומה יעשו בי ד לזה שמ מ משלם, ומשביעין אותו רק כדי שלא יחמוד החפץ לעצמו.
ומה יכריחנו להשבע הלא אם אמר יאמר איני נשבע, אין בידינו לעשות לו מאומה.
- 5 תגובות
- 78 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אברהם העברי
19 אוקטובר 2020, 21:50
-
-
חייך קודמין- זכות או חובה?
תגובות: 3
על ידי
אחד הבנים » 02 מאי 2020, 22:21
זמן קריאה: 1 דקות
ב מ סב.
שנים שהיו מהלכין בדרך, וביד אחד מהן קיתון של מים, אם שותין שניהם - מתים, ואם שותה אחד מהן - מגיע לישוב. דרש בן פטורא: מוטב שישתו שניהם וימותו, ואל יראה אחד מהם במיתתו של חבירו. עד שבא רבי עקיבא ולימד: וחי אחיך עמך - חייך קודמים לחיי חבירך.
האם הוא רשות, כלומר הרי יש כאן חיים מול חיים וניתן...
- 3 תגובות
- 119 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מה אדבר
12 אוקטובר 2020, 18:09
-
-
עייל ונפיק אזוזי - ב"מ עז:
על ידי
מה אדבר » 12 אוקטובר 2020, 13:53
זמן קריאה: 3 דקות
עייל ונפיק אזוזי פלוג' הרא ש והרשב א
בגמ' (עז:) דאמר רבא האי מאן דזבין מידי לחבריה וקא עייל ונפיק אזוזי לא קני, לא קא עייל ונפיק אזוזי קני. ו מבו' דהמוכר דבר לחבירו ועייל ונפיק אזוזי, יכולים שניהם לחזור בהם אלא שיד החוזר בו על התחתונה ויד מי שחזרו בו על העליונה.
ובביאור הגר א (קצ יב) העמיד...
- 0 תגובות
- 31 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מה אדבר
12 אוקטובר 2020, 13:53
-
-
כח המוחזק בממון המסופק - שמעתתא דת"כ
על ידי
מה אדבר » 11 אוקטובר 2020, 14:10
זמן קריאה: 6 דקות
כח המוחזק בממון המסופק
בעלות ע פ המוחזקות
נפתח ביסודו של השער י (ש ה פ א) דבדין לא תגזול נאמר שלא לגזול ממי שמצד משפטי הממון הוי שלו , ועל כן אין ספק איסור לא תגזול בכל ספק ממון . וישנן כו כ ראיות להך יסוד דמי שיש אצלו ממון מכח דין המע ה נעשה אצלו בתורת ודאי.
א' מש כ הגרש ש גופיה דלא...
- 0 תגובות
- 35 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מה אדבר
11 אוקטובר 2020, 14:10
-
-
ריבית בגאולת הלווים
על ידי
יצחק » 27 ספטמבר 2020, 15:07
זמן קריאה: 0 דקות
כידוע המשנה בערכין אומרת שדין בתי ערי חומה הרי הוא כמין ריבית ואינו ריבית, והגמ' מסבירה שהמשנה אליבא דרבי יהודה דאמר צד אחד בריבית מותר.
וקשה למה המשנה לא אמרה חידוש יותר גדול בגאולת הלווים שיש להם גאולת עולם וא כ הוי ריבית גמור ואפ ה התורה התירה.
- 0 תגובות
- 53 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יצחק
27 ספטמבר 2020, 15:07
-
-
הילך אליבא דרש"י ב"מ ד.
תגובות: 8
על ידי
אשר ישראל » 22 ספטמבר 2020, 13:57
זמן קריאה: 2 דקות
מדוע אליבא דרש י
והילך - לא הוצאתים והן שלך בכ מ שהם:
זה עוזר זה ש לא הוצאתים ? הרי מלווה להוצאה ניתנה והמעות בכל מקרה כבר לא שייכות למלווה-כדמוכח גבי מקדש במלווה בקידושין ו:
אינה מקודשת - דקיחה משדה עפרון גמרינן דיהיב מידי בשעת קידושין ומלוה להוצאה ניתנה וכבר הן שלה ומעות אחרים היא חייבת לו:...
- 8 תגובות
- 67 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יוספי
22 ספטמבר 2020, 16:27
-
-
גדר הפטור בבעליו עמו לשיטת הרמב"ם
על ידי
דוד ריזל (הפרסומאי) » 07 יוני 2020, 23:01
זמן קריאה: 1 דקות
הרמב ם בפ א משכירות ה ד:
שומר שמסר לשומר ומיעט בשמירתו חייב אף בבעלים.
וביאר המ מ: שבבעליו עמו יש לו דין שומר ופטור מתשלומין, וכשמסר לשומר אחר לא שייך הפטור דבעליו עמו.
ולפי המ מ קשה מה שכתב הרמב ם בפ ב משאלה ופקדון ה ח דבשותפין הוי ספק, ובגניבה ואבידה פטור, דלפי המ מ הוי ספק פטור אם נפטר...
- 0 תגובות
- 108 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי)
07 יוני 2020, 23:01
-
-
ספר המבאר את פרקי אבות
תגובות: 9
על ידי
האיש וההגדה » 22 אפריל 2020, 23:13
זמן קריאה: 1 דקות
אני מעוניין בספר שיכול לבאר את פרקי אבות בצורה מונגשת ופשוטה שיכולה להתאים גם לצעירים ממש
ע פ רע ב
- 9 תגובות
- 116 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי קצר ולעניין
25 מאי 2020, 17:55
-
-
- 0 תגובות
- 52 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי המכיר את מקומו
10 מאי 2020, 10:50
-
-
בדברי הראב"ד בריש המפקיד
תגובות: 14
על ידי
החושב » 30 אפריל 2020, 21:11
זמן קריאה: 6 דקות
הקשה הראב ד בריש המפקיד לר ש דדבר הגורם לממון כממון דמי אמאי צריך להקנות הבעלים לשומר את הכפל והרי השומר יש לו דין גורם לממון כממון דמי
וצ ע כיון שהרי באמת הוא נגנב וא כ הוא פטור ויכל להשבע ולהיות פטור ומי ביקש ממנו לשלם ואיך הוא יכול לתבוע את הגנב
- 14 תגובות
- 127 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בחור צעיר
01 מאי 2020, 13:17
-
-
בדברי הרא"ש ותוס' בריבית קרקע
על ידי
איש ירושלם » 26 אפריל 2020, 17:19
זמן קריאה: 3 דקות
בס ד
בבא מציעא ס א א'
הנה לכאורה נראה שהתוס' והרא ש אמרו דבר אחד, שאין ריבית בקרקע ובפחות משו פ, ושזה נלמד מכלל ופרט וכלל ומדובר שההלוואה היא קרקע, אבל אחר העיון נראה שיש כמה הבדלים.
בתוס' גם בב מ ס א וגם בכתובות מ ו כתבו לגבי קרקע ל' ספק, ומשמע דזה מן התורה שכתבו כן על השאלה מבתי ערי...
- 0 תגובות
- 66 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי איש ירושלם
26 אפריל 2020, 17:19
-
-
עיקר איסור רבית ומה שיאטיה לגזל [ב"מ סא.]
תגובות: 27
על ידי
רב אחא » 22 אפריל 2020, 00:21
זמן קריאה: 12 דקות
מבואר בגמרא ב מ סא. שבעקרון היה אפשר ללמוד רבית מגזל אילולי זה היה מדעתו, וצריך ביאור למה רבית זה גזל ?
.
וכן מבואר בתוספות בדף ע: שגם לגוי אסור להלוות ברבית משום שנאמר מכל עץ הגן תאכלו ולא מן הגזל ולא מן הרבית, וצ ע כנ ל.
וכן כמדומני שיש במפרשים טעמים שונים לאיסור (שאינם גזל) ואשמח אם יצוינו.
- 27 תגובות
- 290 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מתאהב על ידך
24 אפריל 2020, 15:07
-
-
למה רבית לקטן נקרא בשר שחוטות [ב"מ ע.]
תגובות: 5
על ידי
רב אחא » 23 אפריל 2020, 16:29
זמן קריאה: 1 דקות
ב מ ע. מעות של יתומים מותר להלוותם ברבית , וכתב הריטב א שאין כאן איסור ספיה משום שזה בשר שחוטות, וצ ב מאי שנא משאר איסורים.
- 5 תגובות
- 93 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אין חכמה
23 אפריל 2020, 23:53
-
-
הצעה מחודשת למעשה ריש לקיש שקפץ הנהר
תגובות: 13
על ידי
במבי » 03 ינואר 2019, 09:50
זמן קריאה: 4 דקות
בס ד
הגמ' בב מ פד. מספרת איך החזיר ר' יוחנן בתשובה את ריש לקיש, ויש להוסיף ע פ מה שכתוב ב חופת אליהו רבה (בסוף ספר ראשית חכמה )
וכותב עשרה דברים ממעטין כח בני אדם אלו הן אימה, פת חמה, הישן על הארץ.... והקופץ נהר ....
ועפ ז י ל שרב יוחנן רואה את ריש לקיש קופץ הנהר, אומר לו חילך לאורייתא כלומר למה...
- 13 תגובות
- 548 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי רב אחא
23 אפריל 2020, 16:20
-
-
אלו מציאות - מה נחשב לסימן?
תגובות: 13
על ידי
שומר שבת » 17 דצמבר 2019, 09:23
זמן קריאה: 7 דקות
דף כג:
ותהוי חתיכה גופה סימן או דדפקא או דאטמא ופירש רש י יאמר מאבר פלוני היה וכו'.
ותמוה מאוד האם זה ייחשב לסימן מה שהוא ראש או זנב והרי סימן זה קיים בכל דג?
ובדף כז: מבואר לענין סימני המת שארוך וגוץ לא נחשב לסימן?
ואמנם אף כאן מסקנת הגמרא שאינו נחשב לסימן ולא נתבאר להדיא הטעם שאינו נחשב לסימן,...
- 13 תגובות
- 175 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי רצוא ושוב
23 אפריל 2020, 01:32
-
-
בעליו עמו
תגובות: 3
על ידי
שומר שבת » 02 דצמבר 2019, 08:33
זמן קריאה: 0 דקות
איך הדין אם אדם נותן לשני לשמור בשכר, והשכר הוא שהמפקיד יעבוד אצלו, האם זה נחשב לבעליו עמו? הרי כל מה שהבעלים נשאלים לו זה רק בתמורה לשכר השמירה.
למיעוט ידיעותי יתכן שהוא גמרא מפורשת.
- 3 תגובות
- 131 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מהרילניק
23 אפריל 2020, 01:09
-
-
האם יש מצווה להשאיל את ממונו למען מצוות השבת אבידה?
תגובות: 3
על ידי
שומר שבת » 13 ינואר 2020, 10:10
זמן קריאה: 1 דקות
קיי ל שאדם אסור לו ליטול שכר על השבת אבידה.
ומכל מקום יש דין שלו קודם ובמקום הפסד מלאכתו אינו מצווה, אבל אם הוא אדם בטל חייב לטרוח במצוות השבת אבידה ללא שכר.
ויש לחקור כגון שיש לו חמור, והמאבד נזקק לחמור כדי להשיב את אבידתו, האם חייב למסור לו את חמורו?
ולכאורה יש לומר שאינו מצווה בכך, שגם זה...
- 3 תגובות
- 67 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
09 מרץ 2020, 10:12
-
-
מוצא אבידה שרוּמה והשיב – חייב או לא?
תגובות: 9
על ידי
משה נפתלי » 04 מרץ 2020, 02:00
זמן קריאה: 3 דקות
איש אל רעהו כתב:
מוצא אבידה שהשיב ולבסוף התברר שהשיב לאדם שאינו הבעלים, וכעת תובע ממנו הבעלים את האבידה, האם חייב להשיב לו ?
שאלה נשגבה! שהרי לאו משום פשיעת שומרין קא אתינן עליה עד דנימא מאי הוה ליה למעבד, אלא משום מוסר ממון חבירו קא אתינן עליה, שפרטי דיניו אחוזים בסבך, ואין אתנו יודע עד מה.
- 9 תגובות
- 151 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משה נפתלי
04 מרץ 2020, 18:45
-
-
אבידתו ואבידת חבירו אבידתו קודמת
תגובות: 21
על ידי
איש אל רעהו » 24 ינואר 2020, 15:07
זמן קריאה: 13 דקות
אבידתו ואבידת חבירו אבידתו קודמת משום דין שלך קודם.
יש להסתפק באופן שאבידת חבירו שווה פרוטה ויותר אבל אבידתו אינה שווה פרוטה,
האם גם אז יכול לעסוק באבידתו, או שבזה לא נאמר שלך קודם?
- 21 תגובות
- 230 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי איש אל רעהו
09 פברואר 2020, 09:04
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח
הרשאות הפורום
הנכם לא רשאים לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא רשאים להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
הנכם לא רשאים לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
הנכם לא רשאים למחוק את הודעותיך בפורום זה
הנכם לא רשאים לצרף קבצים בפורום זה